Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

12 Finansielt eierskap

12.1 Trysil kommune Holding AS

Se Trysil kommune Holding AS sine vedtekter

Se selskapets forvaltermandat

Formål

Selskapets formål er å forvalte Trysil kommunes overskuddslikviditet og annen virksomhet i forbindelse med dette, herunder deltakelse i andre selskaper. Selskapet kan også forvalte kommunens øvrige aksjeportefølje og andre kommunale selskapers overskuddslikviditet og aksjeporteføljer. Trysil kommunes overskuddslikviditet skal forvaltes i henhold til kommunens økonomireglement.

Organisasjon

Styret består av en styreleder og to styremedlemmer. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Styret velges av generalforsamlingen. Generalforsamlingen utgjøres av kommunestyrets medlemmer.

Vurdering av eierskap

Hovedformålet med eierskapet er å få langsiktig økonomisk avkastning på Trysil kommunes fondsavsetninger. Eierskapet defineres derfor som finansielt. Selskapet er forretningsmessig orientert og bedriftsøkonomiske lønnsomhetskriterier ligger til grunn for selskapets arbeid.

12.2 Innlandet Energi Holding AS

Se Innlandet Energi Holding AS sine vedtekter

Formål

Selskapets virksomhet er:

  • Kraftproduksjon og tilknyttede tjenester i Innlandets hovedvassdrag og i Orklavassdraget
  • Nettvirksomhet og detaljsalg av kraft i nåværende nettområde og tilgrensede nettområder, herunder regionalnett i Hedmark og Oppland fylker samt virksomhet innen beslektet infrastruktur i Innlandet
  • Fortsettelse av eller inntreden i annen virksomhet som har nær og fordelaktig sammenheng med kraftproduksjon i nevnte vassdrag, og/eller nettvirksomhet og annen infrastruktur eller detaljsalg i nåværende eller tilgrensede områder
  • Produksjon og distribusjon av bioenergi i Innlandet. Deltakelse i virksomhet som har nær og fordelaktig sammenheng med forannevnte virksomheter.

Organisasjon

Styret består av en styreleder, nestleder og tre styremedlemmer. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Trysil kommune er representert i generalforsamlingen ved ordføreren.

Vurdering av eierskap

Trysil kommunes eierskap i selskapet er 1,2 %, og dette gjør at Trysil kommune i stor grad må forholde seg til virksomhetens etablerte mål for avkastning og bærekraft. Trysil kommune har liten påvirkningskraft i forhold til de valgene som virksomheten tar når det gjelder målsetting og avkastning. For å øke mulighetene for innflytelse i styret, må Trysil kommune delta i den politiske prosessen i forkant, slik at man har en reell mulighet til å påvirke de beslutningene som kan bidra til at virksomheten gjør endringer i den retningen som Trysil kommune ønsker. Eierskapet er finansielt motivert, noe som betyr at hovedformålet med eierskapet er å oppnå økonomisk avkastning over tid. Kommunen har fått utbytte i henhold til virksomhetens utbytteplan, og oppnår dermed den planlagte økonomiske avkastningen som virksomheten genererer for eierne.

12.3 Trysil Kommuneskoger KF

Se Trysil Kommuneskoger KFs vedtekter (PDF, 113 kB)

Formål

Trysil Kommuneskoger KF er organisert som et eget kommunalt foretak. Selskapet har som overordna målsetting å skape verdier for eier og lokalsamfunn ved å være en attraktiv leverandør og samarbeidspartner innen skogbruk og utmark. Virksomheten skal ta sikte på å oppnå bedriftsøkonomisk og bærekraftig drift, og skal drives etter sunne etiske og forretningsmessige prinsipper.

Organisasjon

Selskapet er underlagt kommunelovens kapitel 11. Foretaket er en del av kommunen som rettssubjekt, dvs. at foretakets forpliktelser er kommunens forpliktelser og er som sådan underlagt kommunestyret.

Foretaket ledes i dag av et styre og en daglig leder. Styret skal ifølge vedtektene ha 3-5 medlemmer, inntil 4 velges av eier og 1 blant de ansatte. Det er styret og daglig leder som opptrer utad på kommunens vegne. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Trysil kommuneskoger KFs eierskap i andre selskap

Eierandel i aksjeselskap:

  • Orkla ASA (18 010 aksjer = 0,002 %) Selskapets virksomhet omfatter: Industri, handel, skogbruk, transport, finansiering, erverv og salg av verdipapirer og andre investering, kjøp og salg og utvikling og drift av fast eiendom, drift av aviser, blader og andre medier, tjenesteytelser og enhver annen virksomhet i sammenheng med det som er listet opp. Virksomheten drives av selskapet selv eller gjennom datterselskaper i inn- og utland.
  • SkiStar AB (1 904 aksjer = 0,005 %) Norsk datterselskaps formål er drift og utvikling av turistdestinasjoner.
  • Trysil Fjernvarme AS (38 500 aksjer = 35 %) Se egen presentasjon. Selskapets virksomhet er bygging og drift av fjernvarmeanlegg og nett i Trysil kommune samt dertil hørende virksomhet, herunder deltagelse i andre selskaper.

Eierandel i utmarkslag: 

  • Trysilfjell Utmarkslag SA. Se egen presentasjon.
  • Østby Utmarkslag SA (473 andeler = 47,39 %) Har som formål å samle grunneierne og rettighetshaverne for i samarbeid å utnytte utmarksressursene som næring. I sitt arbeid skal ØUL tilgodese så vel grunneiernes og rettighetshavernes interesser som de interesser samfunnet for øvrig har i utnyttelse av utmarksressursene, samt søke å bevare ressursene på lang sikt. For å fremme lagets formål kan det slutte seg til distriktslag, fylkeslag eller andre samarbeidsorgan for større områder.
  • Flermoen Utmarkslag SA (5 200 andeler = 27,35 %) Har som formål å samle grunneiere og rettighetshavere i området (jfr. § 1) for i samarbeid å utnytte utmarksressursene som næring. Virksomhetsområdet vil være salg av jakt og fiskerettigheter, tilrettelegging for friluftsliv og turisme og utvikling og drift av hytteområder.
  • Søre Trysil Utmarkslag SA (156 andeler = 18 %) Har som formål å samle grunneiere og rettighetshavere i området for i samarbeid å utnytte utmarksressursene som næring.

Øvrige:

  • Glommen Skog SA (Andelskapital 717 282 NOK = 1,01 %) Har som formål å bidra til mest mulig avkastning på andelseiernes eiendommer ved å tilby best mulig pris og avsetning for andelseiernes tømmer og et godt tilbud på konkurransedyktige tjenester. Investere i en rasjonell og konkurransedyktig skogsindustri. Fremme vilkår som ivaretar og utvikler andelseiernes eiendoms- og forvaltningsrett. La andelseierne ta del i den verdiutvikling som Glommen Skog SAs kapital får.
  • Destinasjon Trysil SA (1 andel = 0,57 %) Se nærmere beskrivelse i punkt 2.3.11. Har som formål å være et profesjonelt og slagkraftig foretak for all aktiv næringsvirksomhet i Trysil. Destinasjon Trysil SA skal gjennom målrettet arbeide styrke Trysils konkurransekraft og markedsposisjon ved å øke destinasjonens attraktivitet og innfri gjestenes forventninger. Være rådgivende i reisefaglige spørsmål, samt koordinere og utvikle næringsvirksomhet slik at verdiene til gjestene, virksomhetene og kommunen økes.

Vurdering av eierskap

Trysil Kommuneskoger skal bidra til å skape verdier for eier og lokalsamfunnet. Virksomheten skal drives etter sunne etiske forretningsmessige prinsipper og oppnå et bedriftsøkonomisk optimalt resultat. Virksomheten kan primært kategoriseres som et finansielt eierskap, hvor formålet er skogforvaltning.

Gjennom en tydelig målsetning i forhold til bærekraft, kan virksomheten velge løsninger som tar hensyn til sårbare områder, slik at man på den måten hindrer naturtap som kan få konsekvenser for naturmangfoldet, både i forhold til at sårbare arter settes under press, og i forhold til co2-utslipp med for eksempel bygging av skogsbilveg over myrområder. Naturtap kan også få følger for utøvelse av friluftsaktiviteter som for eksempel jakt, fiske og annen høsting i naturen.

Der det er naturlig, skal Trysil Kommuneskoger delta i grunneierfelleskap, og bidra med kompetanse og veiledning i grunneierrelaterte spørsmål. Trysil Kommuneskoger skal være positiv til å sikre allmenheten tilgang til sine veier og til jakt og fiske. Dermed kan virksomheten også kategoriseres som et samfunnsøkonomisk eierskap som sikrer innbyggerne i Trysil kommune gode muligheter til å benytte nærområdene til rekreasjon.

12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA

Se Trysilfjell Utmarkslag SAs vedtekter (PDF, 247 kB)

Formål

Trysil kommunes eierskap i Trysilfjell utmarkslag er et indirekte eierskap gjennom Trysil kommuneskoger KF. 
Trysilfjell Utmarkslag har som hovedformål å samle grunneierne i området for å utnytte utmarksressursene. Gjennom medlemmenes deltakelse i utmarkslaget fremmes deres økonomiske interesser som grunneiere ved at utmarkslaget utvikler eiendommene, og derigjennom skaper grunnlag for utbetaling av løpende vederlag mv. I sitt arbeid skal utmarkslaget også i noen grad søke å tilgodese de interesser som den øvrige befolkning har i utmarka.

Utmarksressursene skal utnyttes slik at grunneiernes samlede verdier blir størst mulig. Dette skal skje gjennom tilretteleggelse for salg/bortfeste av tomtegrunn, grunn til alpinbakker/skiløyper og til næringsvirksomhet for øvrig. Utmarkslagets eiendomsutvikling skal først og fremst skje sammen med medlemmene, men kan i enkelte tilfeller gjøres sammen med andre.

Organisasjon

Utmarkslaget ledes av et styre på 5 medlemmer med personlige varamedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Tre grunneiere, hvorav Trysil kommune, kan utpeke et medlem med varamedlem. Retten til å utpeke ligger også til skogsjefen, skogstyret eller en fra skogstyret. Dersom grunneier ikke forbeholder denne retten, velges alle styremedlemmene av årsmøtet.

Årsmøtet er lagets øverste myndighet. Antall andeler danner grunnlaget for stemmeretten, som er gradert etter en bestemt skala. Daglig leder i Trysil Kommuneskoger representerer eier i generalforsamling.

Vurdering av eierskap

Eierskapet er en konsekvens av at Trysil Kommuneskoger KF er en av grunneierne i og rundt Trysilfjellet og er et finansielt motivert eierskap.

12.5 Kommunekraft AS

Se Kommunekraft AS sine vedtekter

Vedtektsfestet formål

Formidle aksjeeiernes disponible kraft, herunder konsesjonskraft, og drive annen virksomhet tilknyttet slik formidling.

Organisasjon

Styret består av en leder, fire styremedlemmer og tre varamedlemmer. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Kommunekraft er eid av 126 kommuner, 7 fylkeskommuner og Landssammenslutninga for vasskraftkommuner (LVK). Aksjonærene har én aksje hver, LVK har 187 aksjer.

Kommunekraft AS sin målsetting er at aksjonærene skal sitte igjen med mest mulig av inntektene fra salget. Kommunekraft har derfor ikke et høyest mulig økonomisk overskudd for egen del. Kommunekraft AS driver «non-profit», det vil si at selskapets tjenester prises slik at prisen kun dekker kostnadene ved rådgivningen overfor kommunene og ved å innhente tilbud fra aktørene i markedet. Selskapets priser til enhver tid, fremgår av selskapets standard provisjonskontrakter.

Kommunekraft AS formidler bistand til aksjonærkommuner med å innhente tilbud på og inngåelse av ulike typer avtaler:

  • Fastpriskontrakter
  • Spotpris med påslag
  • Forvaltningskontrakter
  • Kommunekraft AS er ikke selv part i avtalene.

Kommunekraft AS bistår også kommuner som ønsker å:

  • inngå avtale med egne innbyggere eller e-verk.
  • inngå avtaler med industri eller andre bedrifter.
  • inngå avtaler om tilbake salg til konsesjonær.
  • reforhandle eller forlenge allerede inngåtte avtaler.
  • Annen rådgivning – opplæring og seminarvirksomhet

Kommunekraft bistår også kommunene med rådgivning i forbindelse med spørsmål om hvilke kraftrettigheter kommunene har, inngåelse av uttakskontrakter med konsesjonær og hvordan den enkelte kommune bør disponere kraftrettighetene. Videre bistår kommunekraft med opplæring av seminarvirksomhet for aksjonærkommunene.

Vurdering av eierskap

Kommunekraft AS formidler kraftsalg på vegne av aksjonærkommunene.
Kommunekraft AS ble stiftet 28. april 1993 med formål å formidle kraft på vegne av aksjonærkommunene til best mulige kommersielle betingelser i markedet. Bakgrunnen for opprettelsen av selskapet var at kommunene og fylkeskommunene anså det nødvendig å få  etablert et miljø hvor kommunene og fylkeskommunene kan innhente råd og veiledning som ikke selv har egeninteresse i de avtaler som blir inngått. Formålet med eierskapet er å oppnå best mulige kommersielle betingelser i markedet, og dermed til enhver tid størst mulige inntekter som kan benyttes til tjenesteproduksjon for innbyggerne i Trysil kommune.

Til toppen