Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

14 Politisk eierskap

14.1 Tepas AS

Se Tepas AS sine vedtekter (PDF, 95 kB)

Vedtektsfestet formål

Virksomhetens primære målsetting er å gi tilbud om yrkesrettet attføring gjennom industriell og annen næringsvirksomhet. Gjennom dette ønsker selskapet å:

  • oppnå grunnleggende respekt for enkeltmennesket ved en løsningsorientert
    tilnærmingsmåte.
  • gi helhetlig funksjons- og kartleggingsarbeid.
  • gi individuelt tilpasset praksis- og opplæringstiltak.
  • motivere og kvalifisere enkeltmennesket til egeninnsats.
  • inneha en høy intern kompetanse og solid kvalitetskontroll.
  • samarbeide med aktuelle bidragsytere.

Tepas AS er en arbeidsmarkedsbedrift som eies av Innlandet fylkeskommune, Engerdal kommune og Trysil kommune. Selskapet har virksomhet i Elverum, Trysil, Engerdal og Sälen i Sverige. Bedriftens virksomhet er svært viktig for å sikre yrkesmuligheter. Virksomheten er regulert gjennom forskrift om arbeidsrettede tiltak (tiltaksforskriften). For å komme inn under denne forskriften må bedriften være godkjent som tiltaksarrangør i skjermet sektor.

Tiltaksforskriften § 14-5. Krav til virksomheter som skal arrangere varig tilrettelagt arbeid:
Virksomheten skal være organisert som et aksjeselskap med kommunal eller fylkeskommunal aksjemajoritet. Arbeids- og velferdsetaten kan godta annen organisering dersom det anses hensiktsmessig ut fra hensynet til gjennomføringen av tiltaket i det enkelte tilfellet.

For å bli godkjent som tiltaksarrangør må virksomheten i tillegg oppfylle følgende krav:

  1. attføring eller varig tilrettelagt arbeid skal være tiltaksarrangørens primære virksomhet,
  2. overskudd skal forbli i virksomheten og komme attføringsarbeidet og deltakerne til gode,
  3. det skal ikke utbetales utbytte, og
  4. virksomheten kan ikke eie eller kontrollere annen forretningsvirksomhet. Begrensningen gjelder ikke etablering og drift av salgsvirksomhet for å fremme omsetning av bedriftens produkter. Ideelle organisasjoner som har som sin primære virksomhet å drive sosiale aktiviteter for vanskeligstilte personer, kan godkjennes som tiltaksarrangør. Vilkårene i foregående ledd bokstav b til d gjelder tilsvarende for disse. Kravene i annet ledd gjelder ikke for enkeltplasser i ordinære virksomheter.

I 2022 utbetalte Trysil kommune 848 046 kroner i tilskudd til varig tilrettelagt arbeid ved virksomheten. Størrelsen på tilskuddet er regulert i tiltaksforskriften § 14-8:

Tiltaksarrangør mottar statlig tilskudd. Tilskuddet utgjør en fast, månedlig sats per godkjent tiltaksplass. Satsen fastsettes av departementet.

Tiltaksarrangøren mottar i tillegg kommunalt tilskudd som skal utgjøre minst 25 prosent av det statlige tilskuddet. Tilskuddet betales av deltakerens bostedskommune i henhold til lov 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering. Tilskudd til deltakelse i landsdekkende tilbud betales av  deltakerens bostedskommune ved innsøking til tiltaket. Arbeids- og velferdsetaten godkjenner hva som regnes som landsdekkende tilbud.

Organisering

Styret består av styreleder, nestleder, 5 styremedlemmer, 7 varamedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i kapittel 10). Styret består av 7 representanter med representasjon fra eierne, næringslivet og de ansatte. Ordføreren representerer eier i generalforsamling.

Tepas AS er et konsern som består av flere datterselskaper:

  • Tepas Industrier AS, Trysil
  • Tepas kompetanse AS, en arbeids- og inkuderingsbedrift som har kontor i Trysil og Elverum
  • Trysil vask og rens AS (TVR), Trysil
  • TVR har datterselskapene Elverum vask og rens AS og Fjälltvätt AB, Malung Sälen.
  • Trysil Snowsystem AS, Trysil
  • Østlandske lettmetall AS, Elverum
  • Østlandske motorservice, Tepas eier 60 %

Det er kun Tepas Kompetanse som er godkjent som tiltaksarrangør av NAV Innlandet, dette ble endret med virkning fra 2018. Tiltaksplassene for varig tilrettelagt arbeid gjelder kun for Trysil og Engerdal kommuner. Tiltaksplassene for arbeidsforberedende trening gjelder for alle kommuner i region Sør Østerdal.

Tepas-konsernet består av morselskapet Tepas AS, samt sju heleide datterselskaper som hver er sin egen juridiske enhet i konsernet. I flere av selskapene er det utbytteforbud knyttet til forskriften om arbeidsrettede tiltak som flere av selskapene er underlagt.

For morselskap og fra selskapet som er godkjent som tiltaksarrangør (Tepas Kompetanse), så er det et krav knyttet til tiltaksforskriften om at det ikke skal utbetales utbytte – det er utbytteforbud som  også er nedfelt i vedtektene til selskapene. Tepas AS henter ikke utbytte fra datterselskaper.

Videreutvikling av selskapets selskaper skjer i all hovedsak med utgangspunkt i det enkelte selskap sine behov samt muligheter og i den grad det er behov for finansiering ser virksomheten alltid internt før det vurderes ekstern finansiering.

Samspillet mellom Tepas AS og eierne i prosjekter preges av et godt samarbeid hvor virksomheten og eierne drøfter større investeringer i forkant av en eventuell beslutning.

Vurdering av eierskap

Hovedmålsettingen med eierskapet er å sikre meningsfull sysselsetting til personer som av ulike årsaker faller utenfor det ordinære arbeidsmarkedet, noe som samsvarer med det vedtektsfestede formålet til virksomheten. Eierskapet til Trysil kommune er politisk motivert. Overskuddet som genereres skal forbli i virksomheten og komme attføringsarbeidet og deltakerne til gode. Trysil kommune ønsker å være en mer aktiv eier, og ønsker i samarbeid med virksomheten og Engerdal kommune, å formidle forventninger til bruk av overskudd i tråd med formål og strategi.

Til toppen