Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

1 Innledning

Denne eierskapsmelding er en videreføring fra eierskapsmeldingen vedtatt i 2014 med oppdatering i 2017. Det er gjort en betydelig omarbeiding på bakgrunn av de nye anbefalingene fra KS og det er tatt hensyn til den nye kommuneloven fra 2018. Vi har støttet oss på de nye anbefalingene fra publikasjonen «KS anbefalinger og eierskap, selskapsledelse og kontroll» og har innarbeidet disse i denne eierskapsmeldingen for Trysil kommune.

Hensikten med en eierskapsmelding er å tydeliggjøre hvordan Trysil kommune vil utøve en overordnet eierskapspolitikk samt å gi en oversikt over kommunen sine eierposisjoner. Dette skaper både forutsigbarhet og transparens for både selskapene der kommunen har eierskap, kommunen selv samt offentligheten.

Det er gjennomført et styreseminar i oktober 2021 for styrerepresentanter som er oppnevnt av Trysil kommune og relevante innspill som kom her er innarbeidet i eierskapsmeldingen. Innspill fra eiermøter i samme periode er også innarbeidet. Det er gitt tilbakemelding fra selskapene at det ønskes tydelige styringssignaler fra eier samt jevnlige møter med eier.

I prosessen med utarbeiding av denne eierskapsmeldingen er det gjennomført to arbeidsøkter med formannskapet for gjennomarbeiding av materialet før saken legges fram til politisk behandling. Det ble også opprettet et ad-hoc utvalg som skulle arbeide med del to i meldingen. Utvalget har jobbet med kategorisering av selskap, forventninger til selskapene, eierstrategi og bærekraft.

Eierskapsmeldingen består av to deler; Del I Generelle prinsipper og Del II Bedriftsdel – oversikt over eierskapsposisjoner til Trysil kommune.

Til toppen