Tiltaksstrategi og retningslinjer for SMIL-midler 2024-2027

4 Prioriteringer for bruk av midler de neste 4 åra

Formålet med tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap og redusere forurensningen fra jordbruket, utover det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift. Prosjektene og tiltakene skal prioriteres ut fra lokale målsettinger og strategier.
I samsvar med føringer gitt i nasjonalt miljøprogram, samt regionalt miljøprogram for jordbruket i Innlandet 2023-2026, skal bruken av SMIL-midlene prioriteres til områder med de største miljøutfordringene og til tiltak som gir god miljøeffekt.

De nasjonale føringene viser også til at det er generelt viktig at kommunene prioriterer utbedring av hydrotekniske anlegg i jordbruket i utsatte vannområder, herunder vassdragene som drenerer til Oslofjorden. Videre skal det prioriteres tilpassing til endret klima, og tiltak for ville pollinerende insekter og truet natur.

Kommunene vil ut fra føringer som er gitt og lokale utfordringer gi følgende hovedprioritering, med videre prioritering under hvert tema:

1. prioritet: Forurensning-/klimatiltak

1. Vassdragsnære tiltak
    I første rekke tiltak i områder som er betegnet som spesielt sårbare ifølge EUs nitratdirektiv. Det vil for Trysils vedkommende bety områder med nedslagsfelt til Glommavassdraget (Søre Osen, Vestby og deler av Slettås), jf. oppfølging av helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden.
    Prioriteringen omfatter også tiltak direkte tilknyttet Ulvsjøen i Vestby og Vestre Flensjøen i Flendalen.
  2. Andre tiltak

2. prioritet: Kulturlandskapstiltak

1. Landskapstiltak/biologisk mangfold; gjengroingstiltak
  2. Friluftsliv; ferdselstiltak for allmennheten tilknyttet jordbruksområder
  3. Bygningstiltak; verneverdige og andre bygninger tilknyttet jordbruket

For å legge forholdene til rette for større helhetlige miljøprosjekter vil planleggings- og tilretteleggingsprosjekter, som leder frem til konkrete kulturlandskap- og forurensningstiltak, bli prioritert innenfor hver kategori.

Andre retningslinjer for prioritering av søknader:
SMIL-midler kan gis til engangstiltak/investeringer, og eventuelt følges opp med regionale miljøtilskudd etterpå. Tiltak som kan følges opp med regionale miljøtilskudd skal prioriteres.

Ved ellers like søknader prioriteres følgende:

• Tiltak i områder registrert som verdifulle kulturlandskap
  • Tiltak i tilknytning til spesielt registrerte/viktige kulturminner og –miljøer, jf. kommunens kulturminneplan
  • Aktive brukere med egne husdyr
  • Tiltak som er knyttet direkte til jordbruksnæringen
  • Tiltak i forbindelse med næringsutøvelse