Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap

Ved å tydeliggjøre prinsippene for eierskap ønsker Trysil kommune å være ansvarlig og forutsigbar i sin eierstyring. Gjennom å gjøre disse prinsippene lett tilgjengelige både for allmennheten, for det enkelte selskapet og administrasjonen i kommunen ønsker Trysil kommune å opptre transparent.

Det er tatt utgangspunkt i prinsippene for eierskap fra tidligere eierskapsmelding med noen endringer for å inkludere KS sine nye anbefalinger om eierskap, selskapsledelse og kontroll fra 2020.

Prinsippene er inndelt etter følgende kategorier:

  1. Trysil kommune som eier
  2. Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
  3. Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune

4.1 Trysil kommune som eier

  1. Trysil kommune skal være en ansvarlig og forutsigbar eier.
  2. Det skal være åpenhet knyttet til Trysil kommunes eierskap og selskapenes virksomhet,
    basert på prinsippet om mer offentlighet.
  3. I løpet av hver valgperiode skal det legges fram en oppdatert eierskapsmelding.
  4. Trysil kommune skal sørge for god kunnskap til folkevalgte om eierskap. Eierskapsmeldinga skal gjennomgås og selskapene presenteres gjennom årshjulet.
  5. For å sikre god kommunikasjon mellom selskapene og Trysil kommune skal det gjennomføres møter/eiermøter med selskapene i henhold til oppsatt årshjul.
  6. Ved kommunalt foretak skal forholdet mellom kommunedirektøren og daglig leder av foretaket avklares (kommuneloven § 9-16).

4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap

  1. Trysil kommune forutsetter at selskapene drives samfunnsøkonomisk forsvarlig. Dette innebærer å identifisere og håndtere risikoen foretaket påfører menneske, samfunn og miljø. Hensyn til bærekraft og ansvarlig  virksomhet er en del av Trysil kommune sine forventninger til bedriftene og vil påvirke hvordan Trysil kommune følger opp bedrifter og eierposisjoner.
  2. Trysil kommune forventer at alle selskap der Trysil kommune har eierskap, legger til grunn de kommunale føringene knyttet til; etiske retningslinjer, overordnet arbeidsgiverpolitikk, et sundt arbeidsmarked, innkjøpsstrategi, antikorrupsjonsarbeid, åpenhet og innsyn.
  3. Trysil kommune vil sikre at selskapsform, vedtekter og selskapsavtaler er tilpasset virksomhetens formål og oppgaver, behovet for eierstyring, samfunnsansvar, hensyn til innsyn, markedsforhold og det aktuelle lovverket. Bedriftene skal skille på virksomhet skjermet for konkurranse og virksomhet i konkurranse med private. Dersom forutsetningene for drift endres vesentlig skal styreleder umiddelbart varsle eier ved ordfører.
  4. Selskapets styringsdokumenter og avtaler skal revideres jevnlig. Dette er vedtekter, styreinstruks, strategidokumenter. Bestemmelser og innkallingsfrist til generalforsamlinger og representantskapsmøter bør være en del av vedtektene.
  5. Bruk av valgkomité ved styreutnevnelser skal vedtektsfestes og det bør lages retningslinjer som regulerer komitéens arbeid.
  6. Godtgjørelse til styrene bør ligge på et moderat nivå. Det anbefales at selskapet vurderer behov for styreforsikring.
  7. Trysil kommune forventer at selskapet etablerer rutiner for vurdering og håndtering av habilitet.
  8. Trysil forventer at selskapet vurderer medlemskap i en arbeidsgiverorganisasjon.

4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune

  1. I selskap der Trysil kommune har eierskap skal det tilstrebes å sikre kompetente og handlekraftige styrer ut ifra selskapets formål. Styret skal jevnlig gjennomføre styreevaluering samt vurdere behovet for styreopplæring som et ledd i å ivareta dette.
  2. Kjønnsrepresentasjon på minimum 40 % i styrene skal ivaretas.
  3. Alle som påtar seg styreverv for Trysil kommune, skal registrere vervene på www.styrevervregisteret.no.
  4. Alle som er interessert i å påta seg styreverv for Trysil kommune, oppfordres til å registrere seg i en lokal styredatabase som administreres av næringsavdelingen.
  5. I løpet av valgperioden skal Trysil kommune gjennomføre styreseminar for styrerepresentanter oppnevnte på vegne av Trysil kommune.
  6. For å unngå habilitetsproblematikk bør ikke medlemmer av kommunestyret, kommunedirektør eller administrative ledere velges inn i selskapsstyrer. For selskap der formålet med eierskapet er politisk motivert, kan det vurderes om medlemmer av kommunestyret eller ansatte i kommunens administrasjon kan være aktuelle styrekandidater.
  7. Styremedlemmer i morselskapet bør som hovedregel ikke sitte i styret til et datterselskap.

4.4 Årshjul

Årshjulet skal være et forutsigbart grunnlag for en god dialog mellom Trysil kommune som eier og selskapene der Trysil kommune har eierposisjoner. I eiermøtene mellom formannskapet ogkselskapene bør selskapene være representert med styreleder og daglig leder.

I løpet av de to første årene av valgperioden skal det gjennomføres møter med følgende selskap:

  • Eidsiva Energi AS
  • Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
  • Midt- Hedmark brann- og redningstjeneste IKS
  • Abakus AS
  • Revisjon Øst IKS. 

Årshjulet bør revideres dersom selskapets virksomhet tilsier et annet tidspunkt på året.

Årshjul
TIdspunkt Formannskap Kommunestyre Generalforsamling/årsmøte Kommunens representant i generalforsamling/årsmøte
Januar Trysil Industrihus AS
Mars Trysilfjell Utmarkslag SA
April Destinasjon Trysil SA Trysilfjell Utmarkslag SA Ordfører - generalforsamlingsfullmakten kan delegeres til daglig leder i Trysil Kommuneskoger KF.
April Trysil kommune Holding AS Kommunestyret
Mai Trysil Fjernvarme AS Ordfører - generalforsamlingsfullmakten kan delegeres til daglig leder i Trysil Kommuneskoger KF.
Mai Tepas AS Ordfører
Mai Eidsiva Energi Ordfører
Juni Trysil Kommuneskoger KF (gjennomgang av regnskap) Trysil Kommuneskoger KF Kommunestyret
Juni Trysil kommune Holding AS Trysil Industrihus Ordfører
Juni Destinasjon Trysil SA Ordfører
Juni Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS Ordfører, varaordfører og en folkevalgt representant
Juni Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS Ordfører, varaordfører og en folkevalgt representant
Juni Revisjon Øst IKS Ordfører
September Trysil Fjernvarme AS
Desember Trysil Kommuneskoger KF (gjennomgang av budsjett)
Til toppen