Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

13 Samfunnsøkonomisk eierskap

13.1 Trysil Fjernvarme AS

Se Trysil Fjernvarme AS sine vedtekter (PDF, 20 kB)

Formål

Selskapets virksomhet er bygging og drift av fjernvarmeanlegg og -nett i Trysil kommune samt tilhørende virksomhet, herunder deltakelse i andre selskaper. Trysil Fjernvarme AS er et datterselskap av Eidsiva Bioenergi, som eier 65 % av selskapet. Fjernvarmenettet og -anlegget i Trysil har vært i drift siden 1980. Da anlegget ble bygget, var formålet å utnytte flis fra skogbrukproduksjon til produksjon av miljøvennlig fjernvarmeenergi, og slik er det fortsatt i dag. Anlegget leverte 48 GWh fjernvarmeenergi i 2020.

Organisasjon

Selskapet skal ledes av et styre på 3- 5 medlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Generalforsamlingsfullmakten har vært delegert til daglig leder i Trysil Kommuneskoger KF.

Vurdering av eierskap

Eierskapet kategoriseres som samfunnsøkonomisk og omfatter gjennomføring av en politisk prioritert samfunnsoppgave gjennom å bidra til å forsyne og sikre lokalsamfunnet tilgang til fjernvarme gjennom å benytte en fornybar og bærekraftig ressurs. Eierskapet kan også kategoriseres som finansielt fordi formålet med eierskapet er langsiktig avkastning til eieren.

13.2 Trysil Industrihus AS

Se selskapets vedtekter

Formål

Trysil Industrihus (TI) skal være eiendomsutvikler innen næringseiendom i Trysil. Selskapet selger og leier ut lokaler og tomter til industri og næringsvirksomhet i Trysil, hovedsakelig på Mosanden. Virksomheten skal være et virkemiddel i næringspolitikken i Trysil kommune.

Selskapet har to eiendommer i sentrum og er deleier i Torgalnup AS (tidligere Trysil Hotell). TI disponerer ca. 4 250 m² næringslokaler som omfatter alt fra produksjonslokaler til kontorbygg. TI har 95 dekar festetomter og 40 dekar ledige festetomter/salgstomter.

Selskapets visjon er: Trysil Industrihus – gir deg muligheten.

Organisasjon

Selskapet skal som aksjeselskap drives etter aksjelovens bestemmelser, det vil si forretningsmessige prinsipper. Selskapet er også tillagt et samfunnsansvar gjennom rollen som kommunens verktøy i forhold til å leie ut lokaler og tomter til industri og næringsvirksomhet. Styret har det overordna ansvar for forvaltningen av selskapet. Selskapet ledes av et styre på 3-5 medlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i tabellen over). Det er tilsatt daglig leder i 80 %-stilling. Generalforsamlingen er eierens organ i selskapet. Generalforsamlingsfullmakten er delegert til ordfører. Styret velges av generalforsamlingen.

Vurdering av eierskap

Selskapet er en viktig samarbeidspartner for Trysil kommune i arbeidet med å legge til rette for næringsutvikling. Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert, noe som betyr at offentlig engasjement og styring i oppgaveløsningen vil stå sentralt i begrunnelsen for denne kategorien av selskap.

Virksomheten prioriterer å sikre et varelager i form av tomter og lokaler til næringsdrivende, både for salg og utleie, og forvalter, drifter og vedlikeholder selskapet slik at man kan drive med videreutvikling samtidig som man ivaretar den daglige driften.

Virksomheten skal tilføre eiendommer og gi selskapet (gjennom erverv) en merverdi gjennom å regulere områder til nærings- og/eller boligformål. Den skal selge eiendom og bygninger som representerer en merverdi for å reise kapital til nye investeringer.

13.3 Destinasjon Trysil SA

Se Destinasjon Trysil SAs vedtekter (PDF, 251 kB)

Virksomheten har 212 andelseiere.

Formål

Destinasjon Trysils SAs formål er å være et profesjonelt og slagkraftig andelslagforetak for all aktiv næringsvirksomhet i Trysil. Destinasjon Trysil SA skal gjennom målrettet arbeid styrke Trysils konkurransekraft og markedsposisjon ved å øke destinasjonens attraktivitet og innfri gjestenes forventninger.

Selskapet Destinasjon Trysil SA skal være reiselivsfaglig rådgivende samt koordinere og utvikle næringsvirksomhet slik at verdiene til gjestene, virksomhetene og kommunen økes. Destinasjon Trysil SA skal utføre sin virksomhet slik at det blir attraktivt for næringsvirksomheter i Trysil å melde seg inn.

Trysil kommune bidrar med en årlig støtte til drift av turistinformasjon på 500 000 kr.

Organisasjon

Andelslaget ledes av et styre på 5-7 personer og har følgende sammensetning:

  • 1 medlem oppnevnes av Skistar Norge, avd. Trysil med personlig varamedlem
  • 1 medlem oppnevnes av Trysil kommune med personlig varamedlem
  • 3-5 medlemmer med to varamedlemmer, hvorav minst 2-3 styremedlemmer må representere medlemmer i andelslaget. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Årsmøtet er lagets øverste myndighet. Antall andeler danner grunnlaget for stemmeretten som er gradert etter en bestemt skala. Ordfører representerer eier i årsmøtet.

Vurdering av eierskap

Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert. I en reiselivskommune som Trysil er det av avgjørende betydning at det finnes et destinasjonsselskap og at kommunen er en del av dette. Trysil kommunes eierstrategi i virksomheten er gjengitt i reiselivsstrategi for Trysil 2020-2030.

Se reiselivsstrategi for Trysil 2020-2030

13.4 Østby vannverk SA

Se Østby Vannverk SAs vedtekter (PDF, 373 kB)

Trysil kommune har en liten eierandel i vannverket. Selskapets formål er å skaffe vann til husstander og næringsdrivende på Østby. (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Organisasjon

Styret består av styreleder, nestleder, tre styremedlemmer, tre varamedlemmer.

Vurdering av eierskap

Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert.

13.5 Biblioteksentralen SA

Se selskapets vedtekter

Vedtektsfestet formål

Biblioteksentralen skal være et serviceorgan for alle typer offentlige biblioteker. Biblioteksentralen har til oppgave å være hovedleverandør av tjenester til biblioteker og lignende institusjoner. I tillegg kan Biblioteksentralen delta i eller etablere virksomhet med det formål å betjene det totale bok-, informasjon- og kunnskapsmarkedet. Biblioteksentralen skal drives etter vanlige bedriftsøkonomiske prinsipper slik at det skapes økonomisk trygghet og utviklingsmuligheter og slik at andelseiernes interesser ivaretas på beste måte.

Organisasjon

Styret består av styreleder, nestleder, fem styremedlemmer, fire varamedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert.

13.6 Anno museum AS

Se selskapets vedtekter

Vedtektsfestet formål

Driftsselskap for aksjonærenes arbeid med innsamling, bevaring, forskning, forvaltning og formidling av natur- og kulturhistorie, herunder aktuelle fag- og forvaltningsoppgaver iht. lov eller separat beslutning, samt ivareta nasjonale og internasjonale oppgaver. Arbeidet skal tilstrebe høy kvalitet og sterke fagmiljøer i formelle og uformelle nettverk, og utøves i samsvar med aksjonærenes formålsparagraf. Selskapet skal kunne påta seg driftsansvar for andre museer, samt drive enhver virksomhet som henger sammen med foranstående.

Organisasjon

Styret består av styreleder, nestleder, tre styremedlemmer og to ansatte-valgte, fire varamedlemmer hvorav to ansatte-valgte (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert.

13.7 OBOS BBL

Se selskapets vedtekter

Vedtektsfestet formål

  • Medlemmenes boligdrømmer skal realiseres gjennom å skaffe gode boliger til en fornuftig pris og en profesjonell og kostnadseffektiv eiendomsforvaltning.
  • Gjennom å utnytte medlemsfellesskapets styrke, skal OBOS fremforhandle avtaler innenfor ulike livsområder som til enhver tid skal være blant de beste i markedet
    og som medlemmene ellers ikke ville kunne få på egenhånd.
  • For å kunne være en sterk medlemsorganisasjon også i fremtiden, skal OBOS drives på en profesjonell og kostnadseffektiv måte i alle ledd. OBOS skal tilstrebe å være best på kvalitet og kundeservice innenfor de områder man engasjerer seg.
  • OBOS skal også være en viktig aktør og premissleverandør for samfunnsutviklingen innenfor sitt vedtektsbestemte formål og geografiske nedslagsfelt.

Trysil kommune har 19 eierandeler hvorav 9 andeler er knyttet opp i eiendommer i Trysil, som da har en egenverdi, mens de 10 andre er rene medlemsandeler uten annen verdi enn at det via disse kan kjøpe leiligheter gjennom OBOS. 

Organisasjon

Styret består av styreleder, åtte styremedlemmer, tre varamedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10.)

Vurdering av eierskap

Eierskapet er samfunnsøkonomisk motivert.

Til toppen