Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen

15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS

Se SØIRs selskapsavtale

Formål

Selskapet skal på vegne av kommunene Elverum, Åmot og Trysil løse lovpålagte oppgaver med avfallshåndtering og har som formål å bidra til en lavest mulig avfallsproduksjon og en forsvarlig avfallsbehandling. SØIR IKS skal være et selskap med høy kompetanse og skal til en enhver tid være pådriver og utvikler av gode og samfunnsansvarlige løsninger.

Selskapet skal ha det overordnede driftsansvaret for avfallshåndteringen i kommunene, og er ansvarlig for alle operative funksjoner. Dette innebærer ansvar for ordninger som sikrer effektiv kildesortering, innsamling, transport, gjenvinning og gjenbruk og forsvarlig håndtering av alle avfallsfraksjoner.

Selskapet skal være rådgivende for kommunene i avfallsspørsmål og være kommunenes koordinerende instans for den praktiske avfallshåndteringen. Selskapet skal arbeide for å fremme lokal verdiskaping.

Organisasjon

Interkommunale selskap reguleres av IKS-loven av 29.01.99. Et IKS er et eget rettssubjekt, som rettslig og økonomisk er skilt fra deltakerkommunene, dvs. de har sin egen formue og inntekter og svarer selv for sine forpliktelser. Representantskapet består av 9 medlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10). Styrerepresentantene velges av kommunestyrene - tre fra Elverum, to fra Trysil og to fra Åmot.

Vurdering av eierskap

Eierskapet er politisk motivert og bidrar til å løse viktige kommunale kjerneoppgaver. Det bidrar også til å effektivisere en lovpålagt kommunal oppgave.

15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS

Se MHBRs selskapsavtale (PDF, 6 MB)

Se MHBRs eierstrategi (PDF, 17 kB)

Selskapet består av følgende deltakerkommuner foruten Trysil: Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Våler, Alvdal, Rendalen, Folldal, Tynset, Tolga og Åsnes.

Formål

Selskapets formål er å dekke kommunenes behov, plikter og oppgaver i forbindelse med:

  • Ulykkes- og katastrofesituasjoner som brann, redning, drukning og akutt forurensing
  • Feiing og tilsyn med fyringsanlegg
  • Aktivt arbeid med forebyggende tiltak mot brann og ulykker
  • Aktivt salg av tjenester knyttet til forebygging og beredskap

Selskapet skal ha ansvar for og myndighet til å ivareta kommunenes forpliktelser etter lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (Brann- og eksplosjonsvernloven) av 14. juni 2002 med tilhørende forskrifter, med de unntak som følger av loven selv.

Den enkelte kommunes myndighet etter ovennevnte bestemmelser anses delegert til selskapet gjennom de respektive kommunestyrers godkjenning av denne samarbeidsavtale. Selskapets virksomhet skal til enhver tid utøves i overensstemmelse med gjeldene lover- og forskrifter. Selskapet skal vektlegge kvalitet gjennom allsidig og høy faglig kompetanse for å møte de utfordringer virksomheten står overfor til enhver tid.

Selskapet skal gjennom sin virksomhet ha som mål å være blant de ledende og mest effektive i landet.

Organisasjon

Selskapet er underlagt IKS-loven. Se det som er beskrevet i punkt 15.1 om SØIR.
Representantskapet er selskapets øverste myndighet og består av 21 medlemmer med stemmer etter en bestemt fordeling. Det er kommunestyrene i deltakerkommunene som oppnevner representanter for kommunevalgperioden på 4 år. Representantskapet er delegert de deltakende kommuners myndighet og ansvar etter lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver. Representantskapet velger 10 styremedlemmer med personlige varamedlemmer, og blant de 10 styremedlemmene velges leder og nestleder. Styret skal ha 12 medlemmer, herav 10 fra eierkommunene med personlige varamedlemmer. De ansatte har 2 representanter i styret. Styret er ansvarlig for forvaltningen av selskapet og har ansvaret for en tilfredsstillende organisering av selskapets virksomhet (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Et av motivene for eierskapet var å sikre nødvendig kompetanse, noe som etter hvert ble stadig vanskeligere i små miljøer i eierkommunene. Eierskapet er politisk motivert og bidrar til å løse viktige kommunale kjerneoppgaver. Det bidrar også til å effektivisere en lovpålagt kommunal oppgave.

15.3 Revisjon Øst IKS

Se selskapsavtalen for Revisjon Øst IKS (PDF, 302 kB)

Selskapet består av følgende eierkommuner foruten Trysil: Eidskog, Grue, Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Våler, Åsnes, Ringsaker, Hamar, Elverum, Stange, Løten, Åmot, Stor-Elvdal og Engerdal.

Vedtektsfestet formål

Revisjon Øst IKS har som oppgave å utføre revisjon i kommuner i henhold til Lov om kommuner og fylkeskommuner av 22. juni 2018 nr. 83 (kommuneloven) med senere endringer, og skal sikre de deltakende eiere revisjon i egen regi. Revisjon Øst IKS skal tilby deltakerne tjenester i samsvar med forskrift om kontrollutvalg og revisjon av 17.06.2019. Arbeidsområdet er nærmere definert i samme forskrift.

Selskapet kan også tilby revisjonstjenester til andre virksomheter der selskapet er valgbar som revisor. Selskapet skal være på vakt for fellesskapets verdier, og selskapet skal gjennom dialog og samhandling med folkevalgte og administrativt nivå i eierkommunene, og gjennom sin revisjon- og kontrollaktivitet, bidra til å styrke tilliten til kommunal forvaltning. Selskapet skal levere sine tjenester til selvkost, og har ikke erverv til formål.

Ved å være medeier i selskapet forplikter alle eierne seg til å kjøpe revisjonstjenester fra selskapet. Kontrollutvalgene kan bestille revisjonstjenester hos andre når selskapet ikke har kapasitet eller andre spesielle forhold tilsier at selskapet ikke bør utføre revisjonen.

Organisasjon

Selskapet er underlagt IKS-loven. Se det som er beskrevet i punkt 15.1 om SØIR.

Representantskapet er selskapets høyeste organ og består av 10 representanter. Kommunestyret i de deltakende kommunene velger hver sin representant og vararepresentant. Representantskapet velger fire av styrets fem medlemmer, samt personlige varamedlemmer for disse. Et styremedlem velges av de ansatte.

Styret består av 6 faste medlemmer og 6 personlige varamedlemmer valgt av representantskapet. Ansatte i kommuner eller ansatte i andre virksomheter der selskapet er valgt som revisor kan ikke være medlem av styret. Daglig leder eller medlemmer av representantskapet kan ikke være medlemmer av styret (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Eierskapet er politisk motivert og bidrar til å løse viktige kommunale kjerneoppgaver. Det bidrar også til å effektivisere en lovpålagt kommunal oppgave.

15.4 Abakus AS

Se Abakus AS' vedtekter (PDF, 445 kB)

Selskapet eies av følgende 11 kommuner: Alvdal, Engerdal, Folldal, Rendalen, Røros, Tolga, Trysil, Tynset, Åmot, Os og Stor- Elvdal.

Vedtektsfestet formål

Tjenesteyting innenfor områdene bedriftsrådgivning, innkjøp og styrerådgivning, og alt som naturlig hører med til dette.

Formål

Virksomheten skal samordne og gjennomføre anskaffelser på vegne av kommunene og tilbyr følgende tjenester:

  • Prosessbistand ved alle typer offentlige anskaffelser
  • Juridiske tjenester knyttet til offentlige rett (anskaffelser, avtalerett, forvaltning,
    kommunelov o.l.)
  • Brukerundersøkelser og avtaleoppfølging
  • Rådgivning
  • Kurs
  • Forhandlingsbistand
  • Prosjektledelse

Abakus AS har som policy kun å ta oppdrag for og fra offentlig sektor.

Organisasjon

Styret består av en styreleder og to styremedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Eierskapet er politisk motivert og bidrar til å løse viktige kommunale kjerneoppgaver. Det bidrar til å effektivisere og kvalitetssikre at offentlige innkjøp skjer i henhold til lov om offentlige anskaffelser.

15.5 Konsek Øst IKS

Kontrollutvalgssekretariat Øst IKS

Vedtektsfestet formål

Ivareta sekretærfunksjonen for kommunenes kontrollutvalg iht. Lov om kommuner og fylkeskommuner(kommuneloven) § 23-7, fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet 22.06.2018 (LOV-2018-06-22-83). Selskapet leverer sine tjenester til eierkommunene til selvkost og har ikke erverv til formål.

Organisasjon

Representantskapet er selskapets øverste myndighet og skal bestå av en representant fra hver av de 12 eierkommunene. Kommunestyrene i eierkommunene velger selv representant og vararepresentant.

Styret består av en styreleder, en nestleder, et styremedlem og to varamedlemmer (Se lenke til enhetsregisteret i Brønnøysund i kapittel 10).

Vurdering av eierskap

Eierskapet er politisk motivert og bidrar til å løse viktige kommunale kjerneoppgaver. Det bidrar også til å effektivisere en kommunal oppgave. Som et overordnet mål skal sekretariatet bistå kontrollutvalgene, slik at de kan få utført sine oppgaver på en tilfredsstillende måte.

Konsek Øst IKS skal være et godt serviceorgan for eiernes kontrollutvalg. Eierskap i selskapet sikrer en velfungerende kontrollfunksjon som kan bedre styringen av kommunens virksomhet. I tillegg er kontrollutvalget kommunestyrets eget redskap for demokratisk kontroll som sikrer at den kommunale virksomheten skjer i tråd med gjeldende lover og regler og kommunens egne planer og vedtak. Eierskap i Konsek Øst IKS kan dermed styrke kontrollutvalgets arbeid, slik at produksjonen av velferd for kommunens innbyggere kan skje på best mulig måte.

Til toppen