Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

6 Kategorisering av eierskap

Inndeling av eierskap i kategorier kan ses på som en bevisstgjøring av formålet med eierskapet og kan gi eierskapet en ramme for å utarbeide en eierstrategi. Det bør i tillegg settes opp en plan for utarbeidelse av eierstrategier for hver enkelt bedrift.

Kommentarer til forarbeid til ny kommunelov Kommunelovutvalget (NOU 2016:4 – 27.2.4):
"Utvalget understreker at det kan være aktuelt for kommunene å ta mer inn i eierskapsmeldingen enn det som følger av minstekravet. For eksempel vil det være en fordel om eierskapsmeldingen på et generelt nivå også gjør en vurdering av om den enkelte virksomheten fyller sin hensikt etter det formålet kommunen har med å være engasjert i denne."

"Til slutt foreslås det at eierskapsmeldingen skal si noe om formålet med de enkelte selskaper og lignende. Det sentrale her er å få frem hva som er kommunens formål med å ha selskapet. Dette trenger ikke å være identisk med selskapets formål."

Det er behov for å tydeliggjøre formål med kommunalt eierskap og kategoriseringen av eierskap kan underlette dette. Trysil kommune velger å kategorisere eierskapet etter to kategorier: finansielt eierskap eller samfunnsmessig eierskap. Formålet med eierskapet kan være både samfunnsmessig og finansielt.

Overordna mål for alt eierskap i Trysil kommune er:
«Selskapene skal oppfylle sine primære formål med en sunn og bærekraftig økonomi som forutsetning for å oppfylle sitt formål».

6.1 Finansielt eierskap

I kategorien finansielt eierskap hører alle bedrifter som primært opererer i konkurranse med andre. Formålet er ofte finansielt, men kan også være motivert av andre tilleggsformål.

Mål for finansielt eierskap

  • Selskap som i hovedsak har finansielt formål, skal levere høyest mulig avkastning relatert bransjenormer, over tid.
  • Andre tilleggsformål skal tydeliggjøres i eierstrategien.

Et selskap vil i utgangspunkt ikke kunne skape verdier og være konkurransedyktig uten at det blir styrt med mål om høyest mulig avkastning over tid. Dette forutsetter at selskapet er bærekraftig og balanserer økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar til langsiktig verdiskapning.

6.2 Samfunnsmessig eierskap

Dersom et selskap betraktes som et gjennomføringsorgan for lovpålagte eller samfunnsmessige oppgaver, og kommunen som eier ikke sikter mot en markedsmessig egenkapitalavkastning, defineres eierskapet som samfunnsmessig. Det vil imidlertid også her bli stilt krav fra eier og være forventninger om en bedriftsøkonomisk sunn drift med god utnyttelse av selskapets ressurser.

Mål for samfunnsmessig eierskap

  • Selskap som i hovedsak har samfunnsmål eller andre politiske formål, skal ha mest mulig effektiv måloppnåelse. Samfunnsmål skal tydeliggjøres i eierstrategien.
  • Dersom selskapet også har virksomhet i konkurranse med andre, forventer kommunen normalt høyest mulig avkastning, relatert bransjenormer, over tid fra denne delen av selskapets virksomhet.
Til toppen