Eierskapsmelding

  1. 1 Innledning
  2. 2 Endringer
    1. 2.1 Endringer i kommuneloven hva gjelder eierskap
    2. 2.2 Minstekrav i kommuneloven
  3. 3 Viktige prinsipper og bærekraft
  4. 4 Trysil kommune - prinsipper for eierskap
    1. 4.1 Trysil kommune som eier
    2. 4.2 Forventninger til selskaper der Trysil kommune har et eierskap
    3. 4.3 Styrerepresentasjon på vegne av Trysil kommune
    4. 4.4 Årshjul
  5. 5 Roller, ansvar, oppfølging
    1. 5.1 Kommunestyrets rolle
    2. 5.2 Formannskapets rolle
    3. 5.3 Eierutvalgets rolle
    4. 5.4 Forhandlingsutvalget - valgkomité
    5. 5.5 Eiersekretariat
    6. 5.6 Kontrollutvalget
    7. 5.7 Styrets rolle og ansvar
    8. 5.8 Ordførerens rolle og ansvar
    9. 5.9 Kommunedirektørens rolle og ansvar
  6. 6 Kategorisering av eierskap
    1. 6.1 Finansielt eierskap
    2. 6.2 Samfunnsmessig eierskap
  7. 7 Eierstrategi
    1. 7.1 Forventninger til selskapene
    2. 7.2 Avkastningsmål
    3. 7.3 Effektivitetsmål
    4. 7.4 Utbytte
  8. 8 Selskapsformer
    1. 8.1 Aksjeselskaper – AS og ASA
      1. 8.1.1 Hjemmel ved aksjeselskaper
      2. 8.1.2 Etablering og anvendelsesområder for aksjeselskaper
      3. 8.1.3 Ansvar og myndighet
    2. 8.2 Kommunale foretak (KF)
      1. 8.2.1 Hjemmel ved kommunale foretak
      2. 8.2.2 Etablering og anvendelsesområder for kommunale foretak
      3. 8.2.3 Ansvar og myndighet
    3. 8.3 Interkommunale selskaper (IKS)
      1. 8.3.1 Hjemmel ved interkommunale selskaper
      2. 8.3.2 Etablering og anvendelsesområder for interkommunale selskaper
      3. 8.3.3 Ansvar og myndighet
    4. 8.4 Stiftelser
      1. 8.4.1 Hjemmel ved stiftelser
      2. 8.4.2 Etablering og anvendelsesområder for stiftelser
      3. 8.4.3 Ansvar og myndighet
  9. 9 Ulike andre fora og samarbeid med eksterne aktører
    1. 9.1 Hjemmel
    2. 9.2 Etablering og anvendelsesområder
  10. 10 Oversikt over selskaper der Trysil kommune har eierandeler
  11. 11 Kategorisering av eierskap etter motiver for selskapsorganisering
  12. 12 Finansielt eierskap
    1. 12.1 Trysil kommune Holding AS
    2. 12.2 Innlandet Energi Holding AS
    3. 12.3 Trysil Kommuneskoger KF
    4. 12.4 Trysilfjell Utmarkslag SA
    5. 12.5 Kommunekraft AS
  13. 13 Samfunnsøkonomisk eierskap
    1. 13.1 Trysil Fjernvarme AS
    2. 13.2 Trysil Industrihus AS
    3. 13.3 Destinasjon Trysil SA
    4. 13.4 Østby vannverk SA
    5. 13.5 Biblioteksentralen SA
    6. 13.6 Anno museum AS
    7. 13.7 OBOS BBL
  14. 14 Politisk eierskap
    1. 14.1 Tepas AS
  15. 15 Politisk/effektivisering av tjenesteproduksjonen
    1. 15.1 Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
    2. 15.2 Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
    3. 15.3 Revisjon Øst IKS
    4. 15.4 Abakus AS
    5. 15.5 Konsek Øst IKS
  16. 16 Referanser

7 Eierstrategi

Et gjentakende spørsmål er hvor involvert eieren bør være i utforming av selskapets strategi og hvordan eieren skal kommunisere disse. Eierstrategien er den ytre rammen som gir styringssignaler som selskapet skal forholde seg til. Disse får konsekvenser for selskapenes disponeringer. Her bør ståsted avklares samt forventninger til selskapet kommuniseres. Dette har betydning for prioriteringer og tiltak, måloppnåelse, krav til kvalitet og kostnadseffektivitet. En eierstrategi kan
bestå av:

  • Forventninger og mål for egenkapital
  • Lønnsomhetskrav
  • Oppfølgings- og investeringsbehov, herunder økonomisk risiko
  • Resultatkrav, herunder utbytte/avkastning og risikoprofil
  • Rolleavklaringer, ansvar og myndighet for de styrende organer
  • Retningslinjer for styresammensetning
  • Retningslinjer for samhandlingen mellom selskapet og eier
  • Rutiner ved valg av selskapsrevisor
  • Gi utrykk for forventninger til samfunnsansvar, miljø, etikk, antikorrupsjon – bærekraft

Eierstrategiene vil utgjøre de prioriteringer, krav og tiltak kommunen har overfor de ulike selskaper for å sikre at selskapet ivaretar de målsetninger som eierne har satt. Eierstrategier kan regulere forhold som kommunikasjon med selskapet, informasjonsbehov, forventet avkastning og utbytte, strategisk retning og kjernevirksomhet, mål, tvisteløsning mellom eiere mv. Det bør legges frem en plan for utarbeidelse av eierstrategier. Eierstrategiene har som formål å danne grunnlaget for en god styringsdialog. Det er kommunestyret som fastsetter individuelle/selskapsvise eierstrategier. Eierstrategiene bør revideres i hver valgperiode.

Selskapets styre/administrasjon legger opp virksomhets- og forretningsstrategien innenfor den ytre rammen som er trukket opp av eier, eierstrategien. Virksomhets- og forretningsstrategien skal verifisere eierstrategien. I tillegg blir styringssignaler fra eier gjennom eiermøter og god eierdialog fanget opp.

Illustrasjon av eierstrategi, virksomhetsstrategi og forretningsstrategi - Klikk for stort bilde

7.1 Forventninger til selskapene

Trysil kommune er opptatt av at de enkelte bedriftene skal være ansvarlige. Dette innebærer å identifisere og håndtere risikoen foretaket påfører menneske, samfunn og miljø.

Hensyn til bærekraft og ansvarlig virksomhet er en del av Trysil kommunes forventninger til bedriftene og vil påvirke hvordan Trysil kommune følger opp bedrifter og sine eierposisjoner. Trysil kommune forventer at alle goretak legger til grunn kommunens føringer knyttet til etiske retningslinjer, overordnet arbeidsgiverpolitikk, innkjøpsstrategi, antikorrupsjonsarbeid, åpenhet og innsyn.

7.2 Avkastningsmål

Med avkastningsmål menes den avkastningen eier kan forvente å få på sine investeringer over tid sett i forhold til investeringens risiko. For de selskapene som i stor grad har forretningsmessige mål, er avkastning et sentralt element for eier. Det er et viktig mål at selskapene oppnår høy avkastning på investert kapital for å sikre en positiv verdiutvikling.

7.3 Effektivitetsmål

For selskaper der det foreligger andre spesifikt definerte mål, og som ikke opererer i et marked, vil avkastningsforventninger kunne erstattes av andre mål som for eksempel effektivitetsmål. Ulike selskapsformer velges for å realisere ulike typer formål. I noen tilfeller vil for eksempel ivaretakelsevav særskilte samfunnsoppgaver være en bedre målsetting enn rene resultatkrav.

7.4 Utbytte

Som eier gir Trysil kommune utrykk for forventninger til selskapets utbytte. Utbytteforventninger skal reflektere hva Trysil kommune som eier mener er en riktig balanse mellom utbytte og tilbakeholdt overskudd i forhold til størrelsen på selskapets egenkapital, i tråd med de eierstrategier som blir vedtatt.

Et sentralt hensyn ved fastsetting av utbytte er at selskapet bør ha en egenkapital som er tilpasset virksomhetens mål til enhver tid, strategi og risikoprofil.

Til toppen