Ny runde i retten

Rettssaken der Arne Tøråsen AS har stevnet kommunen etter anbudsprosessen for Innbygda barnehage, starter i tingretten 14. november.

Området ved Østmojordet barnehage med utsikt mot Trysilfjellet - Klikk for stort bildeBygginga av nye Innbygda barnehage på Østmojordet er satt på vent til retten har fastslått om Trysil kommune handlet i henhold til gjeldende reglement da Skanska Husfabrikken AS fikk oppdraget. Ole Petter Blestad, Trysil kommune

Østre Innlandet tingrett har satt av fire dager til rettssaken.

10 millioner kroner

Arne Tøråsen AS har lagt ned denne påstanden:

1. Trysil kommunes beslutning av 21. november 2022 om å tildele kontrakt i totalentreprise om ny sentrumsbarnehage settes til side.
  2. Trysil kommune dømmes til å betale erstatning til Arne Tøråsen AS med et beløp fastsatt etter rettens skjønn, oppad begrenset til 10 000 000 kr.
  3. Arne Tøråsen AS tilkjennes sakens omkostninger.

Ber om frifinnelse

Trysil kommune har lagt ned denne påstanden:

1. Trysil kommune frifinnes.
  2. Trysil kommune tilkjennes sakskostnader.

Stevning og prosesskriv

Her er stevningen og prosesskrivene fra Arne Tøråsen AS og kommunens tilsvar:

Ikke forlik

I forkant av rettssaken tok Arne Tøråsen AS initiativ til et forlik med kommunen. Trysil formannskap behandlet saken bak lukkede dører 6. november. Kommunedirektøren fikk da mandat til å forsøke å oppnå forlik, men Arne Tøråsen AS kunne ikke godta teksten som formannskapet hadde vedtatt. Dermed blir det altså en ny runde i retten.