Tenkt å installere solcelleanlegg?

Da må du finne ut om du må søke om byggetillatelse eller ikke. Vi anbefaler at du leser veilederen som byggesaksavdelingen vår har laget.

To menn monterer solcellepanel på tak - Klikk for stort bildeMange vurderer å investere i solenergianlegg. Da er det viktig å sette seg inn i reglene.

- Noen solcelleanlegg kan være fritatt fra søknadsplikt, mens andre vil kreve byggetillatelse fra kommunen. Vi har laget en veileder der vi forsøker å gi noen eksempler på hvilke anlegg som krever søknad, og i så fall hvilken søknadstype. Dersom du etter å ha lest veilederen, likevel skulle ha spørsmål knyttet til anlegget du tenker å investere i, kan du kontakte en  av oss saksbehandlere for ytterligere veiledning, sier fagleder byggesak Bjørn Helge Kristiansen.

Veilederen

Søknadsplikt

Dersom solcelleanlegget ditt medfører søknadsplikt, må du sende byggesøknad til kommunen.

- I tillegg må du i de fleste tilfeller sende nabovarsel til berørte naboer, slik at de er orientert om planene dine. I noen tilfeller kan det også være behov for en dispensasjonssøknad, for eksempel dersom du skal plassere et frittliggende solenergianlegg i et LNFR-område, og anlegget ikke er direkte relatert til landbrukstilknyttet næringsvirksomhet, sier Bjørn Helge.

Søknad uten ansvarsrett

Dersom solcelleanlegget ditt innfrir kravene til søknad uten ansvarsrett, kan du selv sende søknaden til kommunen. Klikk for søknad og nabovarsel.
I tillegg må du legge ved:

• Tegning/skisse som viser utseendet og størrelsen på solcelleanlegget. Bruk gjerne eksisterende fasadetegninger av bygget og tegn inn anlegget der. Du kan også benytte bilder og illustrasjoner.
    Dersom du ikke har tegninger av bygningen, kan du bestille det på kommunens eTorg-løsning.
  • Situasjonskart som viser anleggets plassering på tomta/bygningen, og som tydeliggjør hvilken eiendom det gjelder. Det kan du skrive ut fra kommunens kartportal.

Søknad med krav om ansvarlig foretak

Dersom solcelleanlegget ditt krever søknad fra ansvarlig foretak, må du kontakte et kvalifisert foretak som kan bistå deg med søknadsprosessen.

Søknad om dispensasjon

Dersom det er krav om dispensasjon for å oppføre solenergianlegget, kan du bruke ett av disse søknadsskjemaene:

Last ned veilederen om solcelleanlegg og søknadsplikt (PDF, 680 kB)

Eir Hol
Michael Tareke Gebremariam