Arne Tøråsen AS anker ikke tingrettsdommen

Styreleder Inger Johanne Olsen opplyser at firmaet ikke kommer til å anke saken videre selv om de selvsagt er uenige i dommen.

Området ved Østmojordet barnehage med utsikt mot Trysilfjellet - Klikk for stort bildeInnbygda barnehage skal erstatte dagens kommunale sentrumsbarnehager Østmojordet (på bildet) i sør og Nysted i nord. Bygginga er blitt forsinket fordi Arne Tøråsen AS gikk til rettssak fordi de mente anbudsprosessen ikke ble riktig gjennomført. Østre Innlandet tingrett har derimot gitt Trysil kommune medhold i at prosessen ble korrekt gjennomført. Ole Petter Blestad, Trysil kommune

Det skrev hun i en e-post til kommunedirektør Jan Sævig 2. januar. Kommunedirektøren opplyser at Arne Tøråsen AS har betalt kommunens saksomkostninger med 1 150 000 kr slik Østre Innlandet tingrett dømte dem til å gjøre. Videre har prosjektleder bygg Ole Petter Blestad ordnet med overføring av 100 000 kr fra kommunen til Arne Tøråsen AS for deltakelse i anbudsprosessen.

Krever ikke erstatning for prisstigning

Flertallet i kommunestyret vedtok i et ekstraordinært møte 21. desember 2023 at kommunen ikke skal kreve Arne Tøråsen AS for prisstigningen for Innbygda barnehage som følge av rettssakene. Ett  vilkår for det var at firmaet ikke skulle anke dommen. Flertallet bestod av de 14 representantene fra Ap, H og Frp. Mindretallet - Sp, SV og Rs 11 representanter - ville ikke ta stilling til et eventuelt erstatningskrav mot Arne Tøråsen AS der og da fordi de mente at saken ikke var forsvarlig utredet.

Kommunestyrets vedtak

Flertallet gikk for det tredje av de aktuelle alternativene som kommunedirektøren hadde skissert i et dokument unntatt offentlighet. Vedtaket lyder:

De viktigste punktene for Trysil kommune er at rettens dom frikjenner oss fullt og helt og at vi får dekket det meste av våre saksomkostninger. Kommunen stiller derfor ingen ytterligere krav mot Arne Tøråsen AS. En forutsetning for dette er at Arne Tøråsen AS ikke anker saken og at begge parter er enige om å omtale hverandre i positive ordelag framover. Vedtaket er gjort etter en totalvurdering av juss, økonomi, omdømme og samfunnsøkonomi.

Nedstemt

Forslaget fra mindretallet som ble nedstemt, lyder:

1. Vi anser at saken ikke er forsvarlig utredet og framlagt for kommunestyret.
  2. Det viktigste punktet for Trysil kommune var at rettens dom frikjenner oss fullt og helt, og at kommunen har gjennomført en svært god og ryddig anbudsprosess og at vi får dekket det meste av våre saksomkostninger.
  3. Vi tar ikke stilling til erstatningskravet nå og ber om at vi får en fullstendig juridisk vurdering av sakskomplekset.

Lovlighetskontroll

I en protokolltilførsel varsler Sp, SV og R at de vil be Statsforvalteren foreta en lovlighetskontroll av vedtaket. I den står det:

På bakgrunn av framlagte mangelfulle saksdokumenter, tidsaspektet og behandlingen i kommunestyret der en underveis endrer saksopplysningenes karakter og en blanding/endring av offentlig og unndratt offentlighetens opplysninger og at det i tillegg underveis i debatten ble uklart om tidligere inhabile kommunestyrerepresentanter - som ble kjent habil i kveldens møte - snakket seg inn i inhabilitet, varsler vi lovlighetskontroll av saken.

Bakgrunn

Årsaken til at ordfører Turid Backe-Viken, Ap, innkalte til møter i både formannskap og kommunestyre på kort varsel før jul, var en telefon med påfølgende e-post fra styrelederen i Arne Tøråsen AS Inger Johanne Olsen 12. desember der hun spurte om hvordan Trysil kommune stilte seg til et eventuelt søksmål mot firmaet i forhold til prisøkningen som forsinkelsen av barnehageutbyggingen har medført. De ønsket svar på det før de tok stilling til om de skulle anke dommen fra tingretten.

Åpne og lukkede dører

Møtet i kommunestyret ble holdt dels for åpne, dels for lukkede dører. Du kan se den åpne delen av behandlingen på kommune-TV.

Gå til møtet på trysil.kommunetv.no

Se dommen fra tingretten