Trysil kommune frikjent i rettssaken

Arne Tøråsen AS stevnet i januar Trysil kommune for feil de mente var begått under anbudskonkurransen om ny sentrumsbarnehage. Nå er kommunen frikjent i tingretten.

Området ved Østmojordet barnehage med utsikt mot Trysilfjellet - Klikk for stort bilde Ole Petter Blestad, Trysil kommune

Lagmannsretten opphevet 19. mai tingrettens kjennelse fra 3. mars som forbød Trysil kommune å inngå kontrakt om bygging av ny sentrumsbarnehage med Skanska Husfabrikken AS, inntil spørsmålet om mulige brudd på anskaffelsesregelverket var avgjort. Saken var oppe for tingretten på nytt 14. – 17. november og nå er kommunen frikjent.

Tingrettens kjennelse

Trysil kommune har under hele prosessen ment at de har gjennomført en korrekt anbudsprosess i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Dette har de nå fått tingrettens medhold i og tingrettens dom og kjennelse av 8. desember lyder:

I sak om midlertidig forføyning ble det avsagt kjennelse slik:
Slutning

1. Trysil kommune frifinnes
  2. Arne Tøråsen AS betaler sakskostnader til Trysil kommune med 450 000 – firehundreogfemtitusen – kroner innen 2 – to uker fra forkynnelsen av denne dommen.

I hovedsaken ble det avsagt dom slik:
Domsslutning

1. Trysil kommune frifinnes
  2. Arne Tøråsen AS betaler sakskostnader til Trysil kommune med 700 000 – syvhundretusen – kroner innen 2 – to uker fra forkynnelsen av denne dommen.

En viktig avklaring

Kommunedirektør Jan Sævig mener at det for Trysil kommune sin del er en viktig avklaring som nå har kommet, både av hensyn til framtidige anskaffelsesprosesser og for igangsetting av byggingen.

- Regelverket rundt offentlige anskaffelser er strengt og det skal det også være. Derfor er det viktig å få slått fast at kommunen gjennomfører sine anbudsprosesser slik vi er pålagt å gjøre. Det gjelder både i forhold til denne saken, men også med tanke på alle framtidige investeringer som kommunen står overfor.

- Videre betyr dommen at vi nå kan komme videre i prosessen med byggingen av en ny sentrumsbarnehage. Både Østmojordet og Nysted barnehage lever på overtid, og den nye barnehagen er etterlengtet blant alle, sier Sævig.

Les hele dommen og kjennelsen her:

Dom og kjennelse Østre Innlandet tingrett 8.12.2023 (PDF, 275 kB)