Trysil rådhus er snart sertifisert som Miljøfyrtårn

Planen er at rådhuset blir miljøfyrtårnsertifisert 15. mai. Etter det så står Jordet barnehage for tur.

En kvinne og tre menn sitter rundt et bord med bærbare PC'er - Klikk for stort bildeLasse Bolstad, Torun Isfeldt, Øivind Løken og Gerard Kort er godt i gang med å få rådhuset miljøfyrtårnsertifisert. Ramona Nordnes, Trysil kommune

Miljøfyrtårn er et miljøledelsessystem som stiller krav til at virksomheter har gode rutiner for arbeid med klima, miljø og arbeidsmiljø.

Snart miljøfyrtårnsertifisert

- Trysil kommune er i sluttspurten med miljøkartleggingen for å bli miljøfyrtårnsertifisert. Målet er at rådhuset blir miljøfyrtårnsertifisert 15. mai. Videre skal Jordet barnehage sertifiseres før sommeren, forteller arealplanlegger Torun Isfeldt som er leder i arbeidsgruppa som jobber med miljøfyrtårnsertifiseringen.

Mål og gevinster

For å bli miljøfyrtårnsertifisert blir det blant annet stilt krav om at vi har tydelige mål med tiltak for hvordan nå dem. Målene settes ut i fra områder hvor vi i dag har forbedringspotensial med hensyn til klima, miljø og arbeidsmiljø.

Dette er gode grunner til å bli miljøfyrtårnsertifisert:

• oppnå positiv miljøeffekt
  • oppnå konkurransefortrinn
  • styrke merkevaren
  • kutte kostnader
  • sette mål og skape resultater
  • senke sykefraværet
  • få kvalitetsstempel
  • bygge omdømme og lederskap

Konkret verktøy

Arbeidet med miljøfyrtårn skal være lønnsomt, konkret, relevant og enkelt. Systemet til miljøfyrtårn er godt egnet til å implementere eksisterende årshjul, rutiner og innhold i klima- og energiplanen.

- Det er viktig at vi har en plan for hvordan vi blir bedre, understreker Torun.

Miljøkartlegging

I tillegg til Torun, sitter HR-leder Lasse Bolstad, rådgiver natur- og miljøforvaltning Øivind Løken, økonomisjef Gerard Kort og teknisk sjef Rune Møller Poulsen i arbeidsgruppa som jobber med miljøkartleggingen. Arbeidsgruppas frist for å bli miljøsertifisert 15. mai er 1. mai.

Kriterier

Miljøfyrtårns kriterier for sertifiserte virksomheter blir revidert jevnlig slik at de er i tråd med ny tilgjengelig informasjon om hva som er bra både for klima, miljø og arbeidsmiljø. Slik sikres det at virksomheter også setter relevante mål for dagen i dag.

- Renhold i Trysil kommune har for eksempel et eget kriteriesett. Renholderne har gjort mye bra for å luke ut skadelige kjemikalier ved å bytte ut med bedre kjemikalier. Når det nå er dokumentert, så ser vi at 90 % av kjemikaliene er miljømerket, opplyser lederen i arbeidsgruppa.

Miljøvennlige bygg

Alle kommunale bygg skal ha egne miljømål. Arbeidet med å bytte ut til ledlys er godt i gang og noen bygninger har allerede fått solceller og flere skal få. For eksempel får Innbygda barnehage solcellepanel som blir integrert i veggen og varmepumper.

Miljøvennlig transport

Torun trekker fram at det er et mål at ansatte skal reise miljøvennlig til og fra jobb og i arbeidstiden. Det er blant annet kjøpt inn et par elsykler som ansatte skal kunne bruke i arbeidstiden. Et annet tiltak er at vi har lagt til rette for sykkelparkering og lading av elbiler. Etter hvert skal vi også se på hvordan ansatte i enhet for hverdagsmestring kan kjøre mer økonomisk.

Mat

På Trysil bo- og aktivitetssenter skal beboerne ha et vegetaralternativ, og etter hvert skal matsvinn på bo- og aktivitetssenteret, i barnehagene og på skolene veies. Det er krav om at vi årlig skal ha et system for å måle hvordan vi håndterer og reduserer matsvinn. Neste år skal vi kåre den beste barnehagen med minst matsvinn i miljøuka.

Mye dokumentasjon

Det er 64 kriterier som vi skal fylle ut. Vi skal dokumentere hvordan det er i dag og hvordan vi skal sikre en god prosess videre. Arbeidsmiljø er en ganske stor del av dokumentasjonen.

- Det er en spennende prosess, og vi dokumenterer så godt og ærlig som vi kan. Det er en utfordring at det er mye som skal dokumenteres, men kriteriene er til god hjelp, sier Torun.

Vesentlighetsanalyse

- Vi har sett på kommunens forbedringspotensial og satt interne mål. Vi har fokusert på hva vi skal bli bedre på de tre neste årene med tilhørende tiltak, opplyser Torun.

Blant annet skal ansatte redusere bilbruk i forbindelse med møter, miljøhensyn skal være ivaretatt i alle anskaffelser og klima- og miljøkonsekvenser skal utredes når det skrives politiske saker, for å nevne noen. Det skal også være en åpen dialog mellom innbyggere og kommunen der vi svært gjerne ønsker innspill til klima- og miljøtiltak.

Her leser du mer om Miljøfyrtårn.

Torun Isfeldt
Arealplanlegger