Du kan klage hvert år, men ikke på samme grunnlag som du har klaget på tidligere, jf. eigedomsskattelova § 19. Sjekk gjerne hvordan eiendomsskatten blir beregnet før du klager.
Se hvordan eiendomsskatten blir beregnet
Klagen
Du kan klage dersom du f.eks. mener noe av dette er feil:
Bruk helst det digitale klageskjemaet vårt. Du kan også sende klagen til postmottak@trysil.kommune.no eller til Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Oppgi navn, adresse og telefonnummer samt eiendommens gards- og bruksnummer.
Gå til klageskjema for eiendomsskatt
Behandling
De fleste klagene behandles først av sakkyndig nemnd. De har delegert følgende til eiendomsskattekonsulenten:
- Å rette åpenbare feil i Matrikkelen og i oppmåling
- Å behandle klager på avvik på areal der avviket er godt dokumentert. Hvis klageren ikke er enig, legges det opp til formell oppmåling, og saken behandles på vanlig måte.
- Å endre faktor og sone hvis det er dokumenterbart feil
Hvis sakkyndig nemnd eller eiendomsskattekonsulenten avslår klagen, eller bare gir deg delvis medhold, vil klagen bli sendt videre til behandling i klagenemnd for eiendomsskatt uten at du behøver å foreta deg noe. Klagenemnda kan befare alle eiendommer de behandler klager på, før de fatter endelig vedtak i saken.
Betaling
Du må betale det opprinnelige beløpet selv om du har klaget og ikke fått svar på klagen din, jf. eigedomsskattelova § 25. Det du da eventuelt betaler for mye, får du tilbake på neste termin.
Se eigedomsskattelova