Tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten

  1. Forord
  2. 1. Generelt om rett til helse- og omsorgstjenester
    1. 1.1 Formålet med helse- og omsorgstjenester
    2. 1.2 Tildeling av helse- og omsorgstjenester i Trysil kommune
    3. 1.3 Saksbehandlingsprosess
    4. 1.4 Kartlegging av funksjonsnivå og bistandsbehov ved bruk av IPLOS
    5. 1.5 Om transport
  3. 2. Koordinerende enhet
    1. 2.1 Lovgrunnlag
    2. 2.2 Beskrivelse
    3. 2.3 Målgruppe
  4. 3. Velferdsteknologiske tjenester
    1. 3.1 Trygghetsalarm
    2. 3.2 Elektronisk medisineringsstøtte
    3. 3.4 Digitalt tilsyn
  5. 4. Helsetjenester i hjemmet
    1. 4.1 Lovgrunnlag
    2. 4.2 Målgruppe
    3. 4.3 Kriterier for tildeling
    4. 4.4 Tjenestene
    5. 4.5 Hva forventes av tjenesteyter
    6. 4.6 Hva forventes av tjenestemottaker
    7. 4.7 Omfang og varighet
    8. 4.8 Momenter ved revurdering
    9. 4.9 Egenandel
    10. 4.10 Hverdagsrehabilitering
    11. 4.11 Omsorg ved livets slutt
  6. 5. Personlig assistanse: Opplæring/veiledning
    1. 5.1 Lovgrunnlag
    2. 5.2 Målgruppe
    3. 5.3 Kriterier for tildeling
    4. 5.4 Tjenestens vurdering
    5. 5.5 Momenter ved revurdering
    6. 5.6 Omfang og varighet
    7. 5.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 5.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 5.9 Egenandel
  7. 6. Personlig assistanse: Praktisk bistand
    1. 6.1 Lovgrunnlag
    2. 6.2 Målgruppe
    3. 6.3 Kriterier for tildeling
    4. 6.4 Omfang og varighet
    5. 6.5 Tjenestens innhold
    6. 6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
    7. 6.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 6.9 Egenandel
  8. 7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    1. 7.1 Lovgrunnlag
    2. 7.2 Målgruppe
    3. 7.3 Kriterier for tildeling
    4. 7.4 Tjenestetilbud
    5. 7.5 Arbeidsgiver
    6. 7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder
    7. 7.7 Assistenter
    8. 7.8 Hva som forventes av tjenesteyter
    9. 7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker
    10. 7.10 Egenandel
  9. 8. Omsorgsstønad
    1. 8.1 Lovgrunnlag
    2. 8.2 Målgruppe
    3. 8.3 Kriterier for tildeling
    4. 8.4 Omfang og varighet
    5. 8.5 Avlønning
    6. 8.6 Andre momenter
  10. 9. Støttekontakt
    1. 9.1 Lovgrunnlag
    2. 9.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 9.3 Målgruppe
    4. 9.4 Kriterier for tildeling
    5. 9.5 Omfang og varighet
    6. 9.6 Godtgjøring og utgiftsdekning
    7. 9.7 Egenandel
  11. 10. Avlastning barn og unge
    1. 10.1 Lovgrunnlag
    2. 10.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 10.3 Målgruppe
    4. 10.4 Kriterier for tildeling
    5. 10.5 Omfang
    6. 10.6 Egenandel
  12. 11. Avlastning voksne
    1. 11.1 Lovgrunnlag
    2. 11.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 11.3 Målgruppe
    4. 11.4 Kriterier for tildeling
    5. 11.5 Omfang
    6. 11.6 Tjenestetilbud
  13. 12. Korttidsopphold
    1. 12.1 Lovgrunnlag
    2. 12.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 12.3 Målgruppe
    4. 12.4 Omfang
    5. 12.5 Kriterier for tildeling
    6. 12.6 Egenandel
  14. 13. Rehabiliteringsopphold
    1. 13.1 Lovgrunnlag
    2. 13.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 13.3 Målgruppe
    4. 13.4 Omfang
    5. 13.5 Kriterier for tildeling
    6. 13.6 Egenandel
  15. 14. Langtidsopphold i institusjon
    1. 14.1 Lovgrunnlag
    2. 14.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 14.3 Målgruppe
    4. 14.4 Langtidsopphold
    5. 14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen
    6. 14.6 Venteliste og kompenserende tiltak
    7. 14.7 Egenandel
  16. 15. Bofellesskap med bemanning
    1. 15.1 Lovgrunnlag
    2. 15.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 15.3 Inkluderings-/ekskluderingskriterier
    4. 15.4 Egenandel
  17. 16. Dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens
    1. 16.1 Lovgrunnlag
    2. 16.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 16.3 Kriterier for å få dagaktivitetstilbud
    4. 16.4 Egenandel
  18. 17. Helse- og omsorgstjenester som ytes uten enkeltvedtak
  19. 18. Kommunale boliger

7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

7.1 Lovgrunnlag

  • Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-8 jf. § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b  
  • Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 d 

7.2 Målgruppe

BPA skal bidra til å gi mennesker med assistansebehov mulighet til å leve et aktivt og mest mulig uavhengig liv. Ordningen er et viktig bidrag til likeverd, likestilling og samfunnsdeltakelse for personer med nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand. BPA skal ikke være en særordning for bestemte brukergrupper/diagnoser. Hensikten med å organisere tjenestene som BPA er brukerstyring. Typiske mottakere er:  

  • Personer med et sammensatt og omfattende behov for tjenester
  • Familier med barn med funksjonsvariasjoner

7.3 Kriterier for tildeling

Vilkår og rett til BPA tilkommer personer;

  • under 67 år
  • med langvarig behov for personlig assistanse (utover 2 år)
  • med et stort tjenestebehov på minst 32 timer per uke
  • eller med et tjenestebehov innenfor 25-32 timer i uka, hvis ikke kommunen kan dokumentere at slik organisering vil medføre en vesentlig kostnad for kommunen

Brukerstyrt personlig assistanse skal:

  • Gjøre tjenestemottaker i stand til å bo i egen bolig til tross for nedsatt funksjonsevne
  • Bidra til at tjenestemottaker får et aktivt og mest mulig selvstendig liv
  • Gi tjenestemottaker mulighet til utdanning, yrkesdeltakelse, organisasjonsarbeid mv.
  • Gi tjenestemottaker mulighet til å ivareta foreldreoppgaver 

7.4 Tjenestetilbud

Personlig assistanse er bistand av både personlig og praktisk art. Omfanget av tjenesten skal tilsvare hva kommunen ville ytt av tjenester gjennom de ordinære omsorgstjenestene. Tjenesten kan omfatte;

Personlig bistand

  • i utøvelse av personlig hygiene
  • ved av-/påkledning
  • ved toalettbesøk, stomi, kateter
  • ved inntak av mat, drikke, sondeernæring
  • ved bevegelse inne og ute
  • i forhold til hukommelse
  • i forhold til kommunikasjon
  • i forhold til beslutninger i dagliglivet, organisering av daglige gjøremål
  • ved sosial deltagelse
  • i forhold til det å styre atferd
  • ved opplæring i dagliglivets gjøremål

Praktisk bistand

  • ved utøvelse av alminnelig husarbeid
  • ved anskaffelse av varer og tjenester
  • ved tilberedelse og laging av mat
  • i forhold til ivaretakelse av egen økonomi (verge)

Tjenester som omhandler medisinsk faglig kompetanse skal ikke inngå i ordningen. BPA kan i slike tilfeller kombineres med ordinære helsetjenester i hjemmet som punkttjenester. Punkttjenester betyr at man har personell på deling.

Kommunen skal ikke sørge for brukerstyrt personlig assistanse til tjenester som befolkningen ellers må kjøpe dersom de ikke kan utføre dem selv. Dette gjelder for eksempel omfattende dyrehold, vedlikehold av hage, bolig og hytte.

7.5 Arbeidsgiver

Arbeidsgiveransvaret i en BPA-ordning kan organiseres på ulike måter. Kommunen kan ivareta arbeidsgiveransvaret selv eller inngå avtale med andre offentlige eller private aktører. Dersom det vurderes som en hensiktsmessig og forsvarlig løsning, kan arbeidsgiveransvaret også overlates til brukeren selv.

Arbeidsgiver har ansvar for at lov- og avtaleverk følges, ansvar i forhold til lønnsutbetalinger, pensjoner, feriepenger, kontrakter, opplæring av assistenter mv. Arbeidsgiver må sørge for en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidsleder i forhold til sentrale elementer som;

  • Prosedyrer ved ansettelse av assistenter
  • Oppgavebeskrivelser innenfor rammen av vedtaket
  • Ansvar for assistenters ferieavvikling
  • Ansvar for innleie av vikarer ved assistenters fravær
  • Muligheter for omplassering ved opphør av assistansebehov (eks. sykehusinnleggelse, rehabiliteringsopphold mv.)
  • Ansvarsfordeling med hensyn til ivaretakelse av krav som følger av arbeidsmiljølov
  • Informasjon og rapportering til arbeidsgiver 

7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder

Det er personen selv, eventuelt med bistand, som organiserer og leder arbeidet med assistentene. Å være arbeidsleder innebærer å inneha det daglige lederansvaret for assistentene.

BPA kan innvilges til tjenestemottakere som ikke er i stand til å ta arbeidsleder/arbeidsgiverrollen selv, under forutsetning av at en nærstående person tar arbeidsleder-/arbeidsgiverrollen slik at reell brukerstyring sikres.

Tjenestemottaker/arbeidsleder må forplikte seg til kommunens opplæringsprogram, samarbeidsavtale og arbeidstidsbestemmelser. Arbeidsleder skal planlegge arbeidstiden til assistentene innenfor vedtakets ramme samt innenfor gjeldende lov- og avtaleverk. I tillegg må arbeidslederen holde regnskap med timeforbruket. 

7.7 Assistenter

Det stilles ingen formelle krav til hvem som kan være assistenter, men to elementer er styrende:

  • Reell brukermedvirkning
  • Forsvarlighetskravet

Tilsier personens behov at det er nødvendig med miljøfaglig eller annen kompetanse, setter kommunen krav om at det ansettes assistenter med tilstrekkelig kompetanse. Kommunen skal også sikre en nødvendig og profesjonell distanse mellom bruker og assistent. For å imøtekomme dette hensynet, bør man unngå at nærstående ansettes som assistenter eller benyttes som tilkallingsvikar. 

7.8 Hva som forventes av tjenesteyter

  • Opptre høflig og ha respekt for tjenestemottaker som person
  • Tjenesteutøvelse faller ikke under krav om helsepersonells dokumentasjonsplikt.
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring.

7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker

  • Når bruker mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at tjenestemottaker bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.
  • Nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering.
  • Sørge for at vegen er fremkommelig og trygg uansett årstid
  • Opptre høflig og ha respekt for tjenesteyter som person
  • Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand
  • Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, kreves det at det blir foretatt rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må besørges av tjenestemottaker.
  • Vise hensyn i forhold til røyking innendørs og la være å røyke i tjenesteyters nærvær
  • Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter 

7.10 Egenandel

Kommunen kan kreve betaling for praktisk bistand og opplæring som ikke er personlig stell og egenomsorg. Egenandel beregnes på grunnlag av netto inntekt av samlet skattbar inntekt for husstanden før særfradrag. Inntektsgrensa blir justert årlig etter grunnbeløpet i folketrygden.