Tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten

  1. Forord
  2. 1. Generelt om rett til helse- og omsorgstjenester
    1. 1.1 Formålet med helse- og omsorgstjenester
    2. 1.2 Tildeling av helse- og omsorgstjenester i Trysil kommune
    3. 1.3 Saksbehandlingsprosess
    4. 1.4 Kartlegging av funksjonsnivå og bistandsbehov ved bruk av IPLOS
    5. 1.5 Om transport
  3. 2. Koordinerende enhet
    1. 2.1 Lovgrunnlag
    2. 2.2 Beskrivelse
    3. 2.3 Målgruppe
  4. 3. Velferdsteknologiske tjenester
    1. 3.1 Trygghetsalarm
    2. 3.2 Elektronisk medisineringsstøtte
    3. 3.4 Digitalt tilsyn
  5. 4. Helsetjenester i hjemmet
    1. 4.1 Lovgrunnlag
    2. 4.2 Målgruppe
    3. 4.3 Kriterier for tildeling
    4. 4.4 Tjenestene
    5. 4.5 Hva forventes av tjenesteyter
    6. 4.6 Hva forventes av tjenestemottaker
    7. 4.7 Omfang og varighet
    8. 4.8 Momenter ved revurdering
    9. 4.9 Egenandel
    10. 4.10 Hverdagsrehabilitering
    11. 4.11 Omsorg ved livets slutt
  6. 5. Personlig assistanse: Opplæring/veiledning
    1. 5.1 Lovgrunnlag
    2. 5.2 Målgruppe
    3. 5.3 Kriterier for tildeling
    4. 5.4 Tjenestens vurdering
    5. 5.5 Momenter ved revurdering
    6. 5.6 Omfang og varighet
    7. 5.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 5.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 5.9 Egenandel
  7. 6. Personlig assistanse: Praktisk bistand
    1. 6.1 Lovgrunnlag
    2. 6.2 Målgruppe
    3. 6.3 Kriterier for tildeling
    4. 6.4 Omfang og varighet
    5. 6.5 Tjenestens innhold
    6. 6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
    7. 6.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 6.9 Egenandel
  8. 7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    1. 7.1 Lovgrunnlag
    2. 7.2 Målgruppe
    3. 7.3 Kriterier for tildeling
    4. 7.4 Tjenestetilbud
    5. 7.5 Arbeidsgiver
    6. 7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder
    7. 7.7 Assistenter
    8. 7.8 Hva som forventes av tjenesteyter
    9. 7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker
    10. 7.10 Egenandel
  9. 8. Omsorgsstønad
    1. 8.1 Lovgrunnlag
    2. 8.2 Målgruppe
    3. 8.3 Kriterier for tildeling
    4. 8.4 Omfang og varighet
    5. 8.5 Avlønning
    6. 8.6 Andre momenter
  10. 9. Støttekontakt
    1. 9.1 Lovgrunnlag
    2. 9.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 9.3 Målgruppe
    4. 9.4 Kriterier for tildeling
    5. 9.5 Omfang og varighet
    6. 9.6 Godtgjøring og utgiftsdekning
    7. 9.7 Egenandel
  11. 10. Avlastning barn og unge
    1. 10.1 Lovgrunnlag
    2. 10.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 10.3 Målgruppe
    4. 10.4 Kriterier for tildeling
    5. 10.5 Omfang
    6. 10.6 Egenandel
  12. 11. Avlastning voksne
    1. 11.1 Lovgrunnlag
    2. 11.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 11.3 Målgruppe
    4. 11.4 Kriterier for tildeling
    5. 11.5 Omfang
    6. 11.6 Tjenestetilbud
  13. 12. Korttidsopphold
    1. 12.1 Lovgrunnlag
    2. 12.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 12.3 Målgruppe
    4. 12.4 Omfang
    5. 12.5 Kriterier for tildeling
    6. 12.6 Egenandel
  14. 13. Rehabiliteringsopphold
    1. 13.1 Lovgrunnlag
    2. 13.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 13.3 Målgruppe
    4. 13.4 Omfang
    5. 13.5 Kriterier for tildeling
    6. 13.6 Egenandel
  15. 14. Langtidsopphold i institusjon
    1. 14.1 Lovgrunnlag
    2. 14.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 14.3 Målgruppe
    4. 14.4 Langtidsopphold
    5. 14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen
    6. 14.6 Venteliste og kompenserende tiltak
    7. 14.7 Egenandel
  16. 15. Bofellesskap med bemanning
    1. 15.1 Lovgrunnlag
    2. 15.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 15.3 Inkluderings-/ekskluderingskriterier
    4. 15.4 Egenandel
  17. 16. Dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens
    1. 16.1 Lovgrunnlag
    2. 16.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 16.3 Kriterier for å få dagaktivitetstilbud
    4. 16.4 Egenandel
  18. 17. Helse- og omsorgstjenester som ytes uten enkeltvedtak
  19. 18. Kommunale boliger

14. Langtidsopphold i institusjon

14.1 Lovgrunnlag

  • Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2, punkt 6c
  • Pasient- og brukerrettighetsloven §§ 2-1a og 2-1e
  • Forskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjem, kriterier og ventelister av 20.06.2017 

14.2 Beskrivelse av tjenesten

Langtidsopphold kan tilbys når tjenestemottaker er i behov av varig heldøgns omsorg som ikke kan ivaretas forsvarlig i hjemmet til tross for velferdsteknologi, tilrettelegging, hjelpemidler og andre kommunale helse- og omsorgstjenester. 

14.3 Målgruppe

Langtidsopphold er et tilbud til personer som har et varig, omfattende, døgnkontinuerlig pleie- og omsorgsbehov som ikke kan oppfylles tilstrekkelig i eget hjem eller annen tilpasset bolig.

14.4 Langtidsopphold

Opphold på bo- og aktivitetssenteret gis både i ordinær langtidsavdeling samt på demensavdeling.

Kommunen har lokal forskrift om ventelister for langtidsopphold i særlig tilrettelagt bolig eller sykehjem.

Kommunens oversikt over pasienter eller brukere som etter søknad har fått vedtak om opphold i særskilt tilrettelagt bolig for heldøgns omsorgstjenester, herunder bo- og aktivitetssenter, men som med forsvarlig hjelp kan bo i hjemme i påvente av langtidsopphold. 

14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen

Momenter som kommunen skal legge vekt på i vurderingen av behov for heldøgns omsorgstjenester er om pasient eller bruker:

  • har omfattende behov for helsehjelp.
  • Velferdsteknologiske løsninger er forsøkt, og tjenestemottaker er ikke i stand til å nyttiggjøre seg dette lenger.
  • har behov for avansert medisinskteknisk utstyr som krever umiddelbar nærhet til helsepersonell med spesiell kompetanse.
  • er til fare for seg selv eller andre, for eksempel ved at vedkommende forlater boligen uten å kunne orientere seg.
  • er uten samtykkekompetanse og motsetter seg nødvendig helsehjelp.
  • har en alvorlig grad av kognitiv svikt med behov for kontinuerlig oppfølgning, skjerming og omsorg gjennom hele døgnet.
  • Personer i livets sluttfase med behov for tilsyn og omsorg gjennom hele døgnet som ikke kan være hjemme 

14.6 Venteliste og kompenserende tiltak

Personer som har fått vedtak om at de kvalifiserer for langtidsopphold, men som med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av plass, skal føres på kommunens venteliste for langtidsopphold.

Ved enhver tildeling av langtidsopphold skal kommunen vurdere individuelle behov opp mot alle som står på venteliste. Den tjenestemottakeren med størst hjelpebehov skal ut fra kriteriene i lokal forskrift prioriteres ved tildeling.

Tjenestemottakere skal ivaretas med kompenserende tiltak i ventetiden. Kommunen skal fortløpende vurdere om tiltakene er forsvarlige. Dersom tjenestemottaker ikke kan ivaretas forsvarlig med tiltak i ventetiden, skal langtidsopphold i institusjon tildeles.

Tjenestekontoret har ansvar for å holde oversikt over personer som venter, og å vurdere situasjonen kontinuerlig. 

14.7 Egenandel

Det kreves egenandel for opphold etter vederlagsforskriften.