Avlastning for barn og ungeFamilier med omsorgstrengende barn og unge kan få avlastning i hjemmet eller ved at barnet får tidsbegrenset opphold på Bergetunet, på Hagebæk eller i privat bolig. Hvem kan søke? De som yter den daglige omsorgen og føler at de trenger avlastning. Avlastningen skal sørge for at omsorgsyter får regelmessig fri, unngår å bli utslitt og kan opprettholde gode familierelasjoner og sosiale nettverk. Tjenesten har omsorgsyter i fokus. Hva inneholder tilbudet? Vi lager en tidfestet plan for avlastning. Avlastningstiltaket kan være på dagtid, kveld eller natt og ytes ukentlig, månedlig og eventuelt ved ferier. Ved ønske om endringer på innvilget avlastning, må det foreligge skriftlig søknad senest en måned før ønsket endring. Ved sommerferieavlastning må tidspunktet avklares skriftlig før 15. mars. Det gis som utgangspunkt ikke avlastning på helligdager, men dette vurderes individuelt. Dersom barnet/ungdommen er syk ved avtalt avlastning, må barnet/ungdommen bli hjemme. Dersom barnet/ungdommen blir syk under opphold i boligen, kontakter vi foreldre/foresatte som må hente barnet/ungdommen. Ved innleggelse i sykehus eller ved planlagte lege/tannlegebesøk, må foreldre/foresatte følge. Transport til og fra avlastning besørges av foreldre/foresatte for å sikre gode overføringer. Eventuelle hjelpemidler, transportutstyr som for eksempel sykkel, bil etc. må følge barnet/ungdommen. Medisinsk utstyr, inkontinensutstyr, medisiner, personlige hygieneartikler og eventuell diettmat må medbringes. Vi følger ikke de som er på avlastning, til fritidsaktiviteter eller private bursdager og liknende. Vi legger vekt på ernæring, trygghet, pleie og omsorg. Vi kan gi leksehjelp. Vi legger vekt på sosial samhandling gjennom lek og aktivitet i nærmiljøet. Hjelpeomfanget avgjøres ut fra faktisk behov. Tjenesten skal ligge på et faglig forsvarlig nivå i forhold til de behovene som skal dekkes. Avlastningen kan gis noen timer enkelte dager eller som døgnbasert tjeneste. Hva koster det? Tjenesten er gratis. Hvordan søker jeg? Bruk det digitale søknadsskjemaet vårt. Gå til søknadskjema Kontakt tjenestekontoret hvis du heller vil ha papirskjema. Hvem behandler søknaden? Tjenestekontoret. Hva legger de vekt på når de behandler søknaden? Avlastningstiltak skal ses i sammenheng med andre tiltak, og det skal vurderes hvilke kommunale tiltak som er mest hensiktsmessige. Avlastning skal bidra til utsettelse av behov for høyere omsorgsnivå. Om omsorgsyter arbeider mange timer per måned med omsorgsarbeid Om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig Om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen Om omsorgsarbeidet går utover ferie, fritid og deltakelse i samfunnslivet Relevante opplysninger fra spesialisthelsetjenesten, fastlege, kommunehelsetjenesten og samarbeidspartnere Foreldres omsorgsplikt overfor mindreårige barn skal medregnes før arbeidet kan anses som omfattende og særlig tyngende. Kan jeg klage? Ja, hvis du er misfornøyd med vedtaket kan du klage. Fristen er tre uker etter at du mottak vedtaket. Skriv hva du er misfornøyd og send klagen til Trysil kommune, tjenestekontoret, postboks 200, 2421 Trysil, eller digitalt og kryptert via eDialog. Gå til eDialog Tjenestekontoret behandler klagen. Hvis du ikke får medhold, sender vi den til Statsforvalteren i Innlandet som fatter endelig vedtak. Sist endret30.03.2022 14:23