Statutter for Trysil kommunes kulturpris

• Trysil kommune kan annet hvert år (i oddetallsår) dele ut kommunens kulturpris. Prisen kan deles ut til personer, grupper, lag/foreninger eller institusjoner som gjør, eller har gjort en særlig aktiv innsats innen kulturlivet i kommunen, eller som har bidratt særskilt til å styrke kulturbygda Trysil utad.
  • Personer bosatt i og utenfor kommunen kan komme i betraktning ved utdeling av prisen.
  • Det utvidede kulturbegrepet legges til grunn, og alle grener innenfor kulturlivet regnes som likeverdige, slik som sang, musikk, diktning, dans, drama, kunst, film, foto, historie, idrett og annen kulturell aktivitet, enten ideelt eller profesjonelt.
  • Alle som ønsker det, kan komme med forslag på kandidater til prisen. Forslagene skal være skriftlige og begrunnet. Det skal komme fram hvem som har foreslått kandidaten(e).
  • Forslag på kandidater må være kommunen i hende senest 15. mars hvert år, og det kunngjøres på kommunens hjemmeside.
  • Drifts- og forvaltningsutvalget vedtar hvem som skal motta kulturprisen. Vedtaket skal være begrunnet. Drifts- og forvaltningsutvalgets vedtak er endelig og kan ikke påklages.
  • Tildeling av prisen skjer på kommunestyrets siste møte før sommeren og overrekkes av ordfører.
  • Prisen består av et diplom og et prisbeløp som for tiden utgjør 10 000 kr. Prisbeløpet fastsettes i kommunebudsjettet.
  • Til ære for prisvinneren arrangerer kommunens kulturavdeling en åpen kulturkveld, kulturprisvinnerfesten, i løpet av kommende halvår, fortrinnsvis under Skjæraasendagene.
  • Endringer i statuttene må godkjennes av kommunestyret.