Vi monterer solceller

Denne uka legges 176 solcellepaneler på taket til Trysil bo- og aktivitetssenter.

Det er Trysil Elektro AS og våre vaktmestere som monterer solcellepanelene. Ole Petter Blestad, Trysil kommune

- Solcellepanelene skal gi en produksjon på cirka 62 000 kWh i året. Produksjon av strøm er beregnet i perioden  mars/april-oktober, forteller prosjektleder bygg Ole Petter Blestad.

Årsforbruket på Trysil bo- og aktivitetssenter er cirka 1 million kWh.

Kommunestyrevedtak

Kommunestyret satte i budsjett 2023 av 1 million kroner til solcelleanlegg på kommunale bygg i år. Vedtaket ble fattet med 19 (Sp, Ap og SV) mot 4 stemmer (H og Frp). Anlegget på Trysil bo- og aktivitetssenter kommer på cirka 800 000 kroner eksklusive moms.

- Det betyr at vi ikke har penger til flere solcelleanlegg på kommunale bygg i år, men vi kommer til å be kommunedirektøren foreslå at kommunestyret bevilger mer i 2024, sier Ole Petter.