Vi har vært heldige

Vi oppsummerer ekstremværet Hans så langt med en liten statusrapport.

Kirkebrua i Innbygda - Klikk for stort bildeTrysilelva steg ½ stein på brukarene fra kl. 07.15 til kl. 14.15 9. august. Da var fire steiner synlig. Hans Martin Aas, Trysil kommune

- Vi har så langt ikke fått inn meldinger om skader på kommunal infrastruktur eller andre problemer i tilknytning til de siste døgns nedbør, opplyser kommunedirektør Jan Sævig.

Nedbør

Det kom mye nedbør i Trysil 9. august - jevnt og trutt, men også med kraftige lokale byger. Det ble gjort en del forebyggende tiltak før helga med å renske stikkrenner, kummer med mer før ekstremværet Hans satte inn, og det ser ut til å ha hatt en positiv effekt.

Infrastruktur

- Alt ser ut til å ha fungert som normalt disse siste døgnene. Ingen har meldt om noen større skader på infrastruktur, kun litt småskader på lokale private veger, forteller kommunedirektøren.

Vannføringa

Beredskapskoordinator Hans Martin Aas forteller dette:

Vannføringa ved målestasjonen i Nybergsund 9. august kl. 7 var 258 m3 per sekund mot 146 m3 per sekund kl. 7 8. august. I snitt var dette en økning på 4,7 m3 per sekund per time på 24 timer. Til sammenligning økte vannføringa 9. august mellom kl. 7 og 10 med 6,3 m3 per sekund per time og klokka 10 var vannføringa oppe i 277 m3 per sekund. 22. mai i år var døgnverdien for målestasjonen på 401 m3 per sekund ved målestasjonen.

Trysilelva steg mye fra time til time på formiddagen 9. august. Elva steg fremdeles fram til kl. 15, men det begynner nå å flate ut. Vi følger med hver time og vil legge ut ny informasjon på kommunens hjemmeside hvis det ser ut til å bli mer vannføring enn det var i elva i vår.

Hold avstand til vassdragene

Det er mye vann i bekker og åer, og det er mye vann som skal ned gjennom de større åene etter hvert.

- Det kan fremdeles fortsatt komme lokalt kraftige regnbyger, og de større vassdragene har økende vannføring, så du bør fortsatt være observant på hvor du ferdes og holde god avstand til vassdragene, oppfordrer beredskapskoordinatoren.