Ordførerens nyttårshilsen

Ordfører Turid Backe-Viken ønsker oss alle sammen et riktig godt nytt år.

Turid Backe-Viken - Klikk for stort bildeOrdfører Turid Backe-Viken. Ramona Nordnes, Trysil kommune

Her er ordførerens nyttårshilsen:

Kjære alle sammen!

Når vi er på tampen av et år er det naturlig å oppsummere litt fra året som har gått og også legge planer og drømme litt for det året som ligger foran oss med blanke ark. Det er fint å ha noe å glede seg til, noe å strekke seg mot og kanskje noen mål for året som kommer. Så er det kunsten da å ikke pålegge oss selv helt urealistiske forventninger og krav.

Når vi kikker rundt oss kan man fort miste litt motet, føle seg fullstendig maktesløs midt i en verden i kaos. Det er krig, brutalitet og nød i store deler av verden og vi får det hver eneste dag inn i vår egen dagligstue-  i store porsjoner. Så store porsjoner og så dagligdags er det nå at det nesten blir en normalitet over det, - men det kan vi ikke godta. Selv om vi ikke hver for oss har direkte påvirkning må vi ikke akseptere all den urett som nå foregår mot palestinske barn, iranske kvinner og ukrainske familier. Vi må aldri godta den urett som ikke rammer oss selv. Vi må fortsette å støtte, fortsette å bry oss, fortsette å ta i mot flykninger, fortsette å samle inn penger og bruke alle de kanaler vi har til å protestere og påvirke.

Samtidig er kunsten å gjøre det beste ut av våre liv og ikke miste motet og bli passivisert. Vi må bruke de mulighetene vi har og glede oss over at de fleste av oss er fantastisk heldige. Dette må vi minne oss sjøl på ganske ofte, bli flinkere til å glede oss over det vi har og ikke fokusere mest på det vi ikke har. Tenk bare på alle de mulighetene som ligger rett utenfor stuedøra vår til fantastiske opplevelser andre reiser fra hele Europa for å oppleve. Vi kan gå rett ut i naturen og nyte ro og stillhet og vandre alene i timevis. Eller vi kan oppsøke tilrettelagte aktiviteter sommer og vinter - som gir mestringsfølelse, svette på ryggen og adrenalinkick. Vi har en kulturkalender som er full av aktiviteter hvor du kan velge å være med på scenen eller være tilskuer. Vi har tilgang på mye av det som mange drømmer om. Og mest grunnleggende av alt - vi har et fellesskap, vi har mat på bordet, vi har varme og trygghet. Så kjære alle sammen -  nyt livets glade øyeblikk og le høyt og ofte.

I 2024 har vi store utfordringer å jobbe sammen om i Trysil, vi må snu en spådd befolkningsnedgang og trenger flere innflyttere til Trysil. For å få til det trenger vi flere attraktive arbeidsplasser, vi trenger gode muligheter for å bo om du er alene eller i familie, vil eie eller leie, vi trenger barnehageplass i nærheten av der du bor osv. Utenforskap er en annen stor utfordring for oss - vi har altfor mange innbyggere, både unge og voksne, som står utenfor det aktive samfunnslivet, de er hverken i jobb eller under utdannelse. Og stor utfordring for oss, er ikke minst at vi også i Trysil har mange familier som sliter med å få økonomien til å gå rundt.

Vi har ikke og skal ikke godta at det er slik. Det er mange ting å jobbe med og mange brikker som må på plass. Vår egen velferd sikres best om vi deler med flere. Et samfunn hvor alle har det bra er et sterkere samfunn enn hvor det bare er noen som har det bra.

I 2024 skal vi også starte opp arbeidet med noen store planer og vi skal sluttbehandle andre planer. Vi skal starte opp arbeidet med kommuneplanens arealdel og sluttbehandle sentrumsplanen. Dette er ikke skrivebordsdokumenter som blir lagt i en skuff, men planer som får stor betydning på ditt og mitt liv og som forhåpentligvis sikrer utvikling av Trysil i en retning vi ønsker. Dette er ikke enkle prosesser og det er alltid mange meninger og vi må prøve å finne det rette balansepunktet for å ivareta mange forskjellige interesser. Også må vi prøve å få til gode prosesser frem til konklusjoner fattes, snakke til hverandre på en ordentlig måte og respektere de som mener noe annet enn deg selv. Vi må føre en debatt med innestemme og bruke små bokstaver i sosiale medier.

Så la det være en ambisjon for oss i 2024 – få til gode prosesser der alle blir hørt. Alle kan ikke få viljen sin, men alle fortjener å bli lyttet til og få komme med sine synspunkter. Og i tillegg har alle et ansvar for å komme med sine meninger i de fora der diskusjonene skal tas. Frem dine synspunkter der synspunktene dine har mening og ikke til alle andre. Bruk stemmen din til å endre ting til det bedre og ikke til å snakke dritt om andre eller for eksempel kommunen din. Kommunen – det er deg og meg og alle og det er deg og meg og alle som fortsatt kan sikre at Trysil er en av verdens beste kommuner å bo i. Som trysling har du mange rettigheter, men du har også plikt til å være med å utvikle Trysil videre til det beste for våre etterkommere.

Takk for et innholdsrikt 2023, takk til alle dere som står på og bidrar for at Trysilsamfunnet ruller rundt, døgnet rundt, i årets alle 365 dager.

Jeg tror at 2024 vil by på mange utfordringer både i lokal og global sammenheng – men jeg er samtidig sikker på at vi løser de utfordringene best sammen – ikke hver for oss, men i fellesskap. Vi er ikke vår egen lykkes smed – vi er avhengig av hverandre – og Trysil er avhengig av deg.

Riktig godt nytt år alle sammen!