Nytt aktivitetsområde i sentrum

Trysil er med i finalen i Tvergas En morsom omvei.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Deltakere på Ungdomstråkk - Klikk for stort bildeFlere ungdommer har vært med praksisstudent Julie Marie Stevik Engh og sett på mulige plasseringer av et aktivitetsområde for ungdom. Malin Jonsson, Trysil kommune
Det betyr at vi kan få 1-2 millioner i tilskudd til et nytt aktivitetsområde for ungdom i sentrum. En forutsetning er at kommunen stiller med minst 30 % i  egenfinansiering.

- Vi ser nå på En morsom omvei i sammenheng med det pågående sentrumsutviklingsprosjektet, og jobber videre med medvirkning, skisseprosjekt og anbudsprosess med tanke på realisering i 2022, sier kultursjef Anne N. Sætre.

En av ti

I 2020 fikk Tverga 15 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til å realisere prosjektet En morsom omvei. de fikk 38 søknader og valgte ut ti kommuner på Østlandet, deriblant Trysil, til å bli med å skape nye, gøyale og tilgjengelige aktivitetstilbud i sine nærmiljøer. En forutsetning er at prosjektet er utendørs, fremmer fysisk aktivitet, er gratis og åpent og tilgjengelig for alle.

En av sju

- Siden vi fikk den gledelige nyheten i slutten av januar, har vi jobbet i en tverssektoriell prosjektgruppe bestående av kultur- og idrettskonsulent Malin Jonsson, fagleder for byggende barne- og ungdomsarbeid Beathe Sande, Julie Marie Engh som var praksisstudent på Arkitektbua, eiendomssjef Ståle Elgshøen, kommunalsjef for teknisk drift Hans Martin Ås, plansjef Bjørn Tore Bækken og meg. Og nå har vi fått beskjed om at vi er en av sju kommuner som er i finalen, sier Anne.

Suksesskriterier

Tverga-prosjektet har fem suksesskriterier for å lykkes med slike prosjekter: kreativitet, fleksibilitet, konsept, beliggenhet og inkluderende. I Trysil har vi tatt utgangspunkt i at det skal lages et aktivitetsområde for ungdom i sentrum.

- Innledningsvis så vi på to steder; Fladhagenparken og området mellom bruene. Fladhagenparken pekte seg ut, sier Anne.

Ungdommens innspill

Elever fra Trysil videregående skole og fra 6. og 7. trinn på Innbygda skole har vært på ungdomstråkk, sett på flere områder og kommet med sine ønsker.

- Dette savner de i sentrum: sitteplasser, badeplass, skatepark, ballbaner, hoppe- eller klatrepark. Vi jobber nå videre med en badeplass ved elva nedenfor flomsteinen og aktiviteter ved flomvollen, Fladhagenparken og scenen der, sier Anne.

Arbeidet så langt

Dette har skjedd i prosjektet så langt:

• Oppstartssamling i februar
  • Fagsamling i mars, med fokus på beliggenhet, kreativitet, inkludering og medvirkning
  • To fellesveiledninger med andre kommuner i prosjektet
  • To individuelle veiledninger med Asplan Viak
  • Ungdomsrådet har uttalt seg
  • Ungdomsmedvirkning med to grupper på ungdomstråkk
  • Konkurranse!  Vi pitchet vårt prosjekt for å komme videre i Tverga-prosessen - og klarte det.

Gå til prosjektets hjemmeside

Anne Norderhaug Sætre