Ny kulturskolerektor er på plass

Øyvind Nordstrand har nå begynt som rektor på Trysil kulturskole.

Mann står på fortauet foran rød trebygning - Klikk for stort bildeDen nye rektoren gleder seg til å konsentrere seg fullt og helt om kulturlivet i Trysil. Linus Vammen Nordstrand

49-åringen, som opprinnelig kommer fra Sunnmøre, har bred erfaring fra ulike deler av kulturlivet.

Bred erfaring

Øyvind kom flyttende til Innlandet, nærmere bestemt Hamar, sommeren 2022. Han har bred erfaring fra stillinger og oppdrag som næringsdrivende for ulike deler av kulturlivet, både som lærer, dirigent, musiker, lydtekniker og innenfor kommunikasjon. Etter en overlappingsperiode fram til nyttår sammen med forrige rektor Jaime, er det nå Øyvind som skal sitte ved roret i utviklingen og driften av den viktige kulturskolen vår. Og dette er noe han gleder seg til av flere grunner.

Gleder seg

- For det første ser jeg fram til å kunne ha fullt fokus på én arbeidsgiver, ett kollegium og ett lokalsamfunn. De siste årene har jeg jobbet med mye forskjellig, for mange ulike arbeids- og oppdragsgivere. Dette har vært givende og spennende på mange måter, men jeg fikk etter hvert et behov for å samle mitt fokus. I tillegg har jeg nå fått et svært godt inntrykk av Trysil kommune, og jeg har truffet mange veldig hyggelige og dyktige mennesker på mange plan. Jeg har en følelse av at kulturskolen i Trysil er svært viktig for veldig mange – også for politikerne. Og da er det veldig gøy å få lov til å være med å styre utviklingen framover! sier rektoren.

Blir mye i Trysil

Selv om den nye rektoren tenker å fortsette å bo på Hamar, der han har både hus og familie, vil han bli mye å se i Trysil. For midt i skibakken har han og familien nå investert i en campingvogn med vinterisolert spikertelt. Da trenger han nemlig ikke å kjøre tur retur Hamar hver eneste dag. Og stillingen som rektor inneholder også en liten bit undervisning som han skal ta over for fullt fra nyttår. Da blir det uansett noen litt lange dager i ene enden av uka – og tilsvarende kortere i andre enden. Men så spørs det da om han ikke blir å se i Trysil også i helgene når skisesongen begynner for fullt. Ryktene vil nemlig ha det til at han har kjøpt sesongkort til hele familien.

Framover

Sånn bortsett fra at kulturskolen allerede i uke 47 skal gjennomføre flere arrangementer som ledd i sin kulturskoleuke, så ønsker Øyvind å ha blikket langt framover for å klare å utvikle en kulturskole i tråd med tiden vi lever i. Og han vil derfor bruke mye tid i første omgang på å gjøre seg godt kjent med både ansatte, kommunen, alle andre som jobber med barn og unge, frivilligheten og samfunnet for øvrig.

- Har du noe på hjertet når det gjelder kultur, så kom gjerne innom meg, om ikke annet for en kopp kaffe! sier Øyvind.

Øyvind Nordstrand
Kulturskolerektor