Neste år åpner Trysil-knuten - en kreativ elvekant

Det nærmer seg byggestart for Trysil-knuten - et spennende aktivitetsområde med hinderløype, grillplass og mye mer.

Ole Petter Blestad og Anne N. Sætre - Klikk for stort bildeProsjektleder Ole Petter Blestad og kultursjef Anne N. Sætre gleder seg masse til Trysil-knuten står ferdig. Ramona Nordnes, Trysil kommune

- Vi nærmer oss byggestart og presenterer nå Trysil-knuten som blir det nye aktivitetsområdet ved flomvollen og flomsteinen, forteller prosjektleder Ole Petter Blestad og kultursjef Anne N. Sætre.

Aktiviteter ved elvekanten

Og det er bare å glede seg til Trysil-knuten - her blir det en artig hinderløype med hele ti apparater:

• apestien
  • korktrekkeren
  • sklirenna
  • nettet
  • knuten
  • balanseslangen
  • over/under bommen
  • garnet
  • taugang
  • linegang

Hinderløypa får både en startportal og en målportal med musikk. Aktivitetsparken får også grill- og gapahukplass, hengekøyer, solsteiner, steintrapp og badeplass. Flomsteinen blir en del av området, og om vinteren kommer det til å bli brøytet ned til gapahuken.

- Vi har allerede nå en liten ide om å arrangere årets Trysil-knuting, røper kultursjefen.

Trysil-knuten

- Konseptet for aktivitetsområdet er ei hinderløype i ulik vanskelighetsgrad der noen av hindrene er som knuter, derav navnet Trysil-knuten. Det er firmaet Søve som produserer de spesialbygde elementene av stål som kan bøyes i organiske og skulpturelle former - her skal bevegelse stå sentralt, sier Ole Petter.

Trysil-knuten blir i fargen gul ral, samme farge som på noen av benkene i sentrum, og alle lekeapparatene blir godt forankret og skal tåle en eventuell flom. Det er Karmøy Naturstein som leverer steintrappa, solsteinene og steinbenkene med treplater.

Ny badeplass

I aktivitetsområdet blir det anlagt sandstrand og badeplass som skal bli fin å bruke også for de aller yngste.

- Vi kjører på 250 kubikk med sand som legges oppå en duk, og stranda blir på rundt 500 kvadratmeter, opplyser Ole Petter.

For alle

Vi ønsker å engasjere til fysisk uorganisert aktivitet for barn, ungdom, foreninger - kort sagt folk i alle aldre. Vi håper også at det nye aktivitetsområdet kommer til å bli en trivelig møteplass. Adkomsten ned til aktivitetsområdet fra flomvollen blir universelt utformet.

Kort om prosjektet

I 2020 lyste Tverga ut prosjektmidler for aktiviteter utendørs som skal være artige, gratis og tilgjengelig for alle.

- I Trysil tok vi utgangspunkt i at det skulle bli et aktivitetsområde for ungdommen. Ungdommen kom med innspill, og vi kom til finalen og ble til slutt en av sju kommuner i Norge som fikk prosjektmidler, forteller Anne.

Stor konkurranse

Aktivitetsområdet ligger uvanlig til på en flomvoll i skrånende terreng. De som vant anbudskonkurransen er Anleggsgartner Arnesen AS. Arkitekt er Norconsult. Hele prosjektet koster rundt 5,5 millioner kroner.

- Vi får 1 750 000 kroner fra Tverga og cirka en tredjedel er finansiert gjennom spillemidler, forteller prosjektlederen.

Byggestart

Selv om byggegjerder allerede er satt opp rundt det nye aktivitetsområdet, er flomvollen åpen for både gående og syklende forbi området. I kortere perioder kan flomvollen bli stengt forbi anleggsområdet på grunn av graving. Så snart vannstanden går litt ned, og prosjektet får godkjennelse av Statsforvalteren til å anlegge sandstranda, blir det byggestart. Planen er at aktivitetsområdet skal stå ferdig i løpet av høsten.

- Vi er veldig spente og gleder oss til den høytidelige åpningen til våren med snorklipping, sier kultursjefen og prosjektlederen.