Inspirerende konferanse om fritidsbebyggelse

Flere ansatte fra sektor for samfunnsutvikling har deltatt på en plankonferanse om framtidas fritidsbebyggelse på Beitostølen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Lena Straume og Ida Nilsen Hidle - Klikk for stort bildeArealplanleggerne Lena Straume og Ida Nilsen Hidle synes konferansen på Beitostølen ga nyttig inspirasjon og lærdom. Bente Hagen, Trysil kommune

Plansjef Bjørn Tore Bækken beskriver konferansen som veldig nyttig og setter pris på å møte andre hyttekommuner som opplever de samme muligheter og utfordringer som Trysil.

Utbygging i fjellet

Varaordfører Stine Akre har startet en debatt om ikke Trysils tålegrense er nådd når det gjelder utbygging i fjellet. Som en del av kommunens administrasjon, vil ikke plansjefen eller de andre ansatte ta stilling i denne debatten, men Bjørn Tore mener konferansen ga gode innspill i det dilemmaet kommunene sitter i når det gjelder framtidig fritidsbebyggelse.

Et dilemma

Bjørn Tore utdyper dette dilemmaet til å være balansen mellom på den ene siden å ta ansvar for natur- og klimahensyn i vår planlegging og bidra til en langsiktig bærekraftig utvikling i tråd med nasjonale mål. På den andre siden skal kommunen legge til rette for utvikling av lokalsamfunnet gjennom å sikre gode tjenester og legge til rette for næringsutvikling blant annet gjennom fritidsbebyggelse.

Mangler nasjonale føringer

- I mangel av en nasjonal hyttepolitikk eller arealpolitikk må kommunene løse dette hver for seg. Konferansen viste tydelig at det ikke finnes ett svar på dette, og at det ikke alltid er samsvar mellom lokalpolitiske og nasjonale/globale mål. De mange gode foredragene synliggjorde hvor viktig det er at kommunen tar eierskap til sitt bidrag i de store spørsmålene og klarer å få politikerne til å ta dette eierskapet, sier plansjefen.

Ressurs

Avdelingsleder for byggesak og geodata Rune Møller Poulsen var også tilstede på konferansen. - Jeg ble spesielt inspirert av et innlegg som fokuserte på den ressursen fritidsinnbyggerne kan være. Det er fryktelig mange hytteeiere med mange forskjellige nasjonaliteter som kan ha både et ønske og vilje til å bidra på en eller annen måte. Her kan det ligge et stort ubenyttet potensiale, sier Rune.

Styre besøket

Rådgiver natur- og miljøforvaltning Øivind Løken synes det er veldig bra at man i større grad får opp debatten om fritidsbebyggelsens påvirkning på natur, klima, kultur, lokalsamfunn etc. og at man i planleggingen i større grad må sørge for at alle disse hensyn ivaretas.

- Dette henger videre tett sammen med temaet besøksforvaltning og hvordan man kan styre besøk og trafikk til de områdene man ønsker, for eksempel til de områdene eventuelle konflikter er lavest, eller til områder som bedre tåler trafikk og slitasje, sier Øivind.

Trysil som eksempel

Tryslingen Morten Aas, som jobber som koordinator i Forum for natur og friluftsliv i Innlandet, holdt et av innleggene på konferansen. Han brukte hjemplassen Trysil som eksempel. Temaet for innlegget hans var at hyttelandsbyene blir stadig flere og fjellbygdene har blitt et rekreasjonssted for folk i befolkningstette områder. Kommunene står midt i et ansvar for natur, klima, primærnæring, markedskrefter, utbyggerinteresser og egne innbyggere. Dette ansvaret er tungt og er det plass til alle? Er det evne og vilje til nødvendig politisk styring og hvordan sikre ønsket samfunnsutvikling gjennom kommunal planlegging?