Finansministeren på besøk i Trysil

Finansminister Trygve Magnus Slagsvold Vedum har hatt dialogmøte med skjenke- og serveringsnæringen.

Erik Sletten og Trygve Magnus Slagsvold Vedum - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten og finansminister Trygve Magnus Slagsvold Vedum. Vedum fikk møte den politiske ledelsen og aktører i næringslivet som la fram de særlige utfordringene som vinterdestinasjonen Trysil står i. Ramona Nordnes, Trysil kommune Vi er nå inne i tredje sesongen hvor Covid-19 er med og preger vårt vinterreiseliv.

Skjenkestoppen

Vi opplever at på tross av gode statlige og kommunale kompensasjonsordninger - er det nå mange som sliter ekstra med driften på grunn av den nasjonale skjenkestoppen. Som følge av den nasjonale skjenkestoppen, er det vanskelig for bedriftene i serverings- og skjenkebransjen å ha en tilnærmet normal drift.

Innspill til sentrale myndigheter

Trysil kommune har gjennom pandemien kommet med mange innspill og skrevet brev til sentrale myndigheter. Rett før jul sendte vi innspill om kompensasjonsordning, lønnsstøtteordning og utfordringer vårt reiseavhengig næringsliv står ovenfor. 4. januar sendte vi et innspill om å få en vurdering av muligheten for å oppheve den nasjonale skjenkestoppen og hvordan begrenset skjenking har fungert i Trysil. Flere av innspillene har blitt stilet til finansdepartementet.

Dialogmøte

- Vi er privilegert som har fått besøk av finansministeren. En vinterdestinasjon som Trysil er i en særstilling, og nå sliter vi. Det er viktig at ministeren får et godt inntrykk av situasjonen vi står i. Det er også utrolig viktig at vi sier i fra, sjøl om vi er altfor beskjedne, så etterrettelig som mulig, innledet ordfører Erik Sletten møtet.

Fra næringslivet

På dialogmøtet stilte:

• Anne Marit Myhre, leder av Trysil restaurantforening og daglig leder av Café Nero

• Simon Lindvall, daglig leder Taste mat & vinhus

• Tommy Åsheim, daglig leder Restaurant Laaven

• Paal Andre Faldmo, kjøkkensjef Trysil Mat & Catering

• Rolf Erik Bøe, daglig leder Bøes Brasserie & Bar

• Ida Dyreng, daglig leder i Destinasjon Trysil

• Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonsleder Skistar Trysil

Vi trenger hjelp

Skjenke- og serveringsnæringen er hardt rammet i denne siste runden av smitteverntiltak. På dialogmøtet fortalte deltakerne om utfordringene ved dagens skjenkestopp og ga innspill til tiltak som kan hjelpe. Det ble blant annet nevnt at de kommunale kompensasjonsordningene har vært viktigere enn de nasjonale. Alle aktørene fikk ordet og tok blant annet opp lønnskompensasjon, koronapass, moms og tap av kompetanse.

- Nå er det tøft. Jeg driver i Trysil på 13. året. Kostnader til råvarer og personal er de samme som før pandemien, opplyser Simon Lindvall.

- Vi driver i sentrum og hadde en bra start i desember, før det tok brått slutt da skjenkestoppen ble innført, forteller Paal Andre Faldmo.

Rolf Erik Bøe har drevet siden 1989 og la fram ønsket om redusert moms.

- Det er mange som ikke overlever en sesong til, sier Anne Marit Myhre.

- Noen bedrifter får igjen noe på kompensasjonsordningen, men det skal kompenseres 100 %. Skjenkestoppen har har gitt oss næringsforbud – dette går ikke. Dere må få åpnet opp for skjenking 14. januar med alkohol til maten, slår Tommy Åsheim fast.

Reiselivet

- Jeg berømmer dere som står i dette. Jeg kjenner igjen denne inderlige troen på det man driver med, og ønsket om å skape noe. Reiselivet er en kjempeviktig næring, sier Ida Dyreng. Hun peker også på at smitteverntiltakene i Trysil følges godt. Sesongfaktoren er viktig, og det må sikres bærekraft i reiselivsnæringen.

En viktig distriktsarbeidsplass

- Takk for at du har så tett dialog med næringen og prøver å snu i forhold til innspillene som dere får. Vintersesongen på fire måneder er en viktig distriktsarbeidsplass. Vi tør ikke å permittere, for vi er redd for at vi ikke klarer å starte opp igjen. Vi ser likevel at mange familier vil hit for å være ute og være aktive med familien, forteller Gudrun Sanaker Lohne. Hun forteller videre om avbestillinger fra utlandet, at det brukes mye ressurser på å rettlede turister og at middagsmarkedet så å si er borte.

- Få på plass ordningene slik at vi får i gang investeringene igjen, dette handler om samfunnsutvikling, samt å få reiselivet mye raskere gjennom krisen, oppfordrer Gudrun.

Trenger mer støtte

Varaordfører Stine Akre peker på viktigheten av de kommunale kompensasjonsordningene. - Men nå driver vi bare med brannslokning. Vi skulle hatt mer penger, truffet bredere og fått muligheten til å bidra mer til utvikling. Under pandemien har vi så langt hatt 130 kontroller og ikke hatt et avvik knyttet til smittevern, forteller Stine Akre.

Tildeling

Kommunedirektør Jan Sævig redegjorde kort om det ekstraordinære formannskapsmøtet 11. januar som skal behandle saken Kriterier for tildeling - kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter del 5 og 6. Tildeling av støtte skal gå til bedrifter i skjenke- og serveringsnæringen.

Bra tilbakemeldinger

- Dette er bra tilbakemeldinger. Pandemien rammer veldig ulikt, også i Trysil, og den rammer urettferdig, sier en engasjert finansminister. Til uka beslutter regjeringen hvilke endringer som ev. kommer i de nasjonale tiltakene.

- Takk for tida, avsluttet Vedum som hadde med seg statssekretær Lars Vangen på møtet.