Bygge uten søknad?

Har du byggeplaner og mener du ikke trenger å søke? Husk da å sjekke alle relevante planer før du setter i gang.

Enden på hus under oppføring - Klikk for stort bildeTror du at du kan bygge uten søknad, er det viktig at du er helt sikker på at det du skal bygge, ikke er i strid med f.eks. reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel.

Bygger du ulovlig, kan du få pålegg om å rette eller rive bygget så det blir i tråd med bestemmelsene. Du kan også bli ilagt tvangsmulkt.

Sjekk planene

Vi har sett noen eksempler på at noen har satt opp bygninger som i utgangspunktet er unntatt søknadsplikt, men så viser det seg at bygget strider mot noen planbestemmelser. Så: Husk å forsikre deg om at det du skal bygge, ikke er i strid med f.eks. reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel, er rådet fra byggesaksbehandlerne våre.

Tiltak uten søknadsplikt

Eksempler på tiltak som kan være unntatt søknadsplikt, er:

• maks 50 kvadratmeter frittliggende bygning på bebygd eiendom som ikke skal brukes til boligrom, og der mønehøyden ikke er over 4 meter og gesimshøyden ikke over 3 meter
  • tilbygg på maks 15 kvadratmeter
  • levegg inntil 1,8 meter høy og 10 meter lang og minst 1 meter fra nabogrense, eller inntil 5 meter lang inntil nabogrense
  • inntil en meter høy forstøtningsmur minst en meter fra nabogrense, eller 1,5 meter høy minst fire meter fra nabogrense
  • terrasser som har en høyde på inntil 1 meter fra eksisterende terreng, som er forbundet med en bygning og som ikke stikker lenger ut fra bygningens fasadeliv enn 4 meter

Fullstendig oversikt finner du hos Direktoratet for byggkvalitet, men igjen: Sjekk at tiltaket ikke strider mot bestemmelser i kommunens planer. Det er mange regler å forholde seg til, så studer dette nøye. Og husk å søke om ferdigattest når du er ferdig.

Tiltakshavers ansvar

Byggavdelingen viser også til byggesaksforskriften og gir her en liten og langt fra fullstendig oversikt over tiltakshavers ansvar.

• Kommunen kan i alle saker etter plan- og bygningsloven rette pålegg mot tiltakshaver.
  • Tiltakshaver har blant annet følgende ansvar:
    • for å varsle naboer, motta og redegjøre for nabomerknader og for søknadens innhold for øvrig
    • for plassering, eventuell utarbeidelse og oppdatering av gjennomføringsplan, jf. § 5-3
    • for å søke om ferdigattest

Se gjeldende planer i Trysil

Sjekk byggetiltak unntatt søknadsplikt på Direktoratet for byggkvalitets sider

Les om tiltakshavers ansvar i byggesaksforskriften

Bjørn Helge Kristiansen
Fagleder byggesak