Barnehagesaken havner ikke i Høyesterett

Høyesteretts ankeutvalg har avvist Arne Tøråsen AS sin anke over lagmannsrettens kjennelse 19. mai 2023.

Området ved Østmojordet barnehage med utsikt mot Trysilfjellet - Klikk for stort bildeHøyesteretts ankeutvalg har avvist Arne Tøråsen AS sin anke om lagmannsrettens kjennelse i saken om midlertidig forføyning. Ole Petter Blestad, Trysil kommune

Da behandlet lagmannsretten Trysil kommunes anke over tingrettens kjennelse om midlertidig forføyning som gjorde at kommunen ikke kunne inngå kontrakt med Skanska Husfabrikken AS om bygging av Innbygda barnehage. Lagmannsretten opphevet tingrettens kjennelse og sendte saken tilbake til ny behandling i der. Den kjennelsen anket så Arne Tøråsen AS til Høyesterett.

Ankeutvalgets slutning

Høyesteretts ankeutvalg kan nekte en anke fremmet dersom den ikke reiser spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke andre forhold taler for at anken bør prøves, jf. tvisteloven § 30-5, skriver ankeutvalget i sin beslutning datert 25. august 2023. Og videre:

Ankeutvalget finner enstemmig at anken bør nektes fremmet.
Ankemotparten har krevd 32 250 kroner i sakskostnader for ankeutvalget. Kravet tas til følge.

Slutning:
Anken nektes fremmet.
I sakskostnader for Høyesterett betaler Arne Tøråsen AS til Trysil kommune 32 250 – trettitotusentohundreogfemti – kroner innen 2 – to – uker fra forkynnelsen av beslutningen.

Oppsummering så langt

Kommunens advokat Marianne H. Dragsten i Vaar Advokat AS oppsummerer saken slik så langt:

Arne Tøråsen AS fikk medhold i tingretten i at kontraktsinngåelsen med Skanska Husfabrikken AS skulle stoppes da tingretten mente det var tatt utenforliggende hensyn. Eidsivating lagmannsrett opphevet tingrettens avgjørelse da lagmannsretten mente tingretten så hen til forhold som ikke var påberopt av Tøråsen. Med andre ord fikk kommunen medhold av lagmannsretten. Tøråsen anket til Høyesterett og anførte at lagmannsretten tok feil og at tingrettens kjennelse derfor måtte bli stående. Tøråsen fikk altså ikke medhold i dette av Høyesterett. Det innebærer at tingretten på nytt må behandle spørsmålet om det er grunnlag for å stanse kontraktsinngåelsen med Skanska.

Den nye runden i Østre Innlandet tingrett er ikke berammet.