Retting, endring og tilføyelse av opplysninger i matrikkelMatrikkelen er det offisielle eiendomsregisteret i Norge. Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen, hvis opplysningene er feil eller ufullstendige eller grunnlaget for registreringen er falt bort. Dette er en forenklet måte å rette grove grensefeil på.Les mer på Kartverkets hjemmeside Hvordan får jeg endret opplysninger i matrikkelen? Fyll ut skjemaet Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen. Berørte parter skal signere i punkt 5.Gå til skjemaLegg ved dokumentasjon:Samtykke fra berørte parterSituasjonsplan med påtegnede rettinger Skylddeling, jordskiftesak eller liknende der dette finsGamle kart og annen dokumentasjon som beskriver eiendomsforholdeneSkriv ut situasjonskart fra SÅTE kart Hvor sender jeg kravet? Du sender rekvisisjonen med vedlegg til kommunen. Trysil kommune - kontaktinfo Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil postmottak@trysil.kommune.no Hva koster det? Vi tar ikke betalt for retting i matrikkelen. Hvor lang tid tar det? Vi behandler saken så fort som mulig. Hvordan er saksgangen? Vi vurderer først om det foreligger en feil og om du har tilstrekkelig dokumentasjon for kravet ditt. Kravet til dokumentasjon vil avhenge av hva slags opplysninger det dreier seg om, og hvordan opplysningene opprinnelig er hentet inn. I mange tilfeller vil vi rette i matrikkelen uten å fatte vedtak. Parter som endringen vil ha betydning for, får beskjed. Kan jeg klage? Hvis du får avslag på kravet om retting, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok avslaget. Forklar hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du kontakte oss.Hvis kommunen opprettholder sin avgjørelse, sender vi saken til Statsforvalteren i Innlandet som fatter endelig vedtak i saken. Gå til klageskjema Sist endret 02.10.2024 15:51