Arbeider på eksisterende avløpsanlegg eller etablering av nytt utslipp er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven og etter forurensningsforskriften.
Det er krav om ansvarlig foretak for å bygge avløpsanlegg, jf. plan- og bygningsloven §§ 20-2 og 20-3, og det er kompetansekrav for både de som prosjekterer og de som bygger avløpsanlegget, jf. Forskrift om utslipp fra mindre avløpsanlegg, Trysil kommune, Hedmark, § 5.
For selve utslippet er eier ansvarlig, jf. forurensningsloven § 7, og kan i teorien stå som ansvarlig søker i søknad om utslippstillatelse. Det vil si at eieren selv kan fylle ut de delene i søknadsskjemaet som omhandler utslippet. Merk at anlegget likevel skal dimensjoneres riktig og prosjekteres av kvalifiserte fagfolk med riktig kompetanse for prosjektering av mindre avløpsanlegg. Det vil derfor kunne være hensiktsmessig å overlate hele prosessen til et foretak som påtar seg ansvaret som ansvarlig søker.
Foretaket kan selv svare på om de har kompetanse på denne type arbeid. Foretaket du velger, sørger for nødvendig dokumentasjon til bruk i søknaden.
Utslippstillatelsen og byggetillatelsen er vedtak du får fra kommunen. I disse vedtakene vil det være vilkår som må oppfylles for at tillatelsene skal være gyldig. Du har rett til å klage på vedtak og på vilkår. Du vil få informasjon om hva som gjelder for ditt anlegg og klagemuligheter i vedtaket fra kommunen.
Når anlegget er ferdig skal ansvarlig søker anmode om ferdigattest fra kommunen. Anlegget skal ikke tas i bruk før ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse er utstedt av kommunen. Ferdigattesten får ansvarlig søker tilsendt, med kopi til deg som tiltakshaver (eier). Kommunen legger inn anlegget i systemet for slamtømming samtidig med at vi gir ferdigattest.