Velkomstfest for flyktningene

8. mars hadde Trysil kommune velkomstfest for flyktningene vi bosatte i 2022.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Ordfører, varaordfører og flyktningkonsulent sammen med alle flyktningene som deltok på festen - Klikk for stort bildeNesten alle de 49 flyktningene som kom til Trysil i fjor, deltok på velkomstfesten - her sammen med ordfører, varaordfører og flyktningkonsulent. Jan Sævig, Trysil kommune

- Dere er ønsket her hos oss. Dere er en flott ressurs for kommunen vår. Vi trenger hodene og hendene deres her i Trysil, sa ordfører Erik Sletten i sin velkomsttale.

Fra fire land

De 49 flyktningene som fikk et nytt hjem i Trysil i fjor, kommer fra Ukraina, Syria, Kongo og Eritrea.

- Noen flyktet direkte til Norge. Andre hadde mange år bak seg i flyktningleirer før de kom hit. Våre nye innbyggere uttrykte stor glede og takknemlighet for at Trysil har tatt vel imot dem. Barna går i barnehage eller på skole. Mange snakker allerede veldig godt norsk - selv om de ankom så sent som i november.  Og vi traff både nye hoppfantaster og alpinister på velkomstfesten, sier varaordfører Stine Akre.

Kakefest

Det er andre året på rad at Trysil kommune inviterte våre nye landsmenn på treff for å ønske dem velkommen.

- Vi serverte kake, kaffe og saft. Det smakte, men det viktigste var å få til et hyggelig treff, sier Stine som representerte vertskapet sammen med ordføreren, kommunedirektør Jan Sævig, flyktningkonsulent Faisal Hashmi og kultursjef Anne N. Sætre.

Si hei!

Stine rapporterer om både nye hoppfantaster og alpinister blant flyktningene.

- Mange av dem synes vi bor på en vakker plass. På festen hadde vil gleden av å treffes, si hei og føle at vi sammen kan skape et inkluderende og mangfoldig lokalsamfunn. For i Trysil sier vi hei! Og vi har alle et ansvar for å sikre en god integrering. Et varmt smil og et hei kan bety utrolig mye for oss alle! sier Stine.

Ordfører Erik Sletten og kommunedirektør Jan Sævig ved Velkommen til Trysil-kaka - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten og kommunedirektør Jan Sævig bød på flott velkomstkake. Stine Akre, Trysil kommune