Trysil trenger akuttsykehus i Elverum

Ordfører Erik Sletten gjentok budskapet i et digitalt møte med helseminister Bent Høie i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Fra digitalt møterom - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten hadde et klart budskap til helseminister Bent Høie. Stine Akre, Trysil kommune Sykehusstrukturen i Innlandet skal avgjøres på foretaksmøtet 15. juni. I forkant ønsket Bent Høie enda et møte med ordførerne i Innlandet.

Innlandets største by

Ordfører Erik Sletten innledet sitt innlegg med å takke at de fikk møte ministeren.

- Statsråd Høie har ved flere anledninger vist at han kjenner Trysil, vår situasjon og vårt utgangspunkt godt. Vi er en kommune med store avstander, 6 631 innbyggere og et stort antall besøkende sommer som vinter. Det gir oss et folketall som vi har helseansvar for i helger, oppimot tre ganger innbyggertallet og i høysesong oppimot ti ganger flere. Vi er i store deler av vinterhalvåret Innlandets største by, sa han.

Utenfor responstiden

Ordføreren fortsatte:

- Dagens sjukehusstruktur gir oss en snittavstand til Elverum sjukehus på 7-8 mil eller cirka en times reiseveg. Lengst øst og nord i vår kommune har vi en reisetid til sjukehus på en time og tre kvarter. De samme områdene ligger i dag utenfor responstiden til luftambulansen.

Ski- og sykkelskader

I normalåret 2019 hadde vi 1 600 ski- og sykkelskader i og rundt Trysilfjellet. Vi hadde 16 000 henvendelser til legevakta vår. Av skadene klarer vi å behandle cirka 80 % selv. Resten sendes til akuttsjukehus Elverum og Hamar. Av alvorlige skader i 2019 utgjorde skader fra Trysil 13 av totalt 40 eller drøyt 30 % på traumemottaket på Hamar sjukehus.

Nærhet til akuttsjukehus

- Det som betyr noe for vår kommune, innbyggerne og besøkende er avstanden til føde- og akuttsjukehus. Derfor har vi i Trysil sett et sterkt folkelig engasjement fra våre innbyggere for sjukehuset i Elverum. Folk i likhet med politikere og næringslivet har gang på gang understreket at det er akuttsjukehus vi trenger nærheten til, sa han.

Elektivt ikke trygt nok

De to sjukehusstyrene foreslår elektivt sjukehus i Elverum.

- Vi har aldri bedt om å få et elektivt sjukehus. Den løsningen er ganske enkelt ikke nok for å gi befolkningen sikkerhet og trygghet når akutte helsesituasjoner oppstår. Vi er vant til å reise langt for å få planlagt helsehjelp – det er vi fortsatt innstilt på å gjøre, sa ordføreren.

Viktig faktor for vekst

Det fødes i snitt en trysling i uka på Elverum sjukehus, kunne ordføreren fortelle.

- I forrige kvartal hadde vi en positiv befolkningsutvikling på 50 personer. Vi er en attraktiv kommune å bo i og flytte til, og vi ser at stadig flere hyttetryslinger er mer og mer på hytta. Nærhet til akuttsjukehus er en svært viktig faktor for fortsatt vekst og utvikling i vår kommune. Avstanden til sjukehuset er stor nok som den er i dag, og en løsning som gir oss et dårligere akutt- og fødetilbud i framtida er det uaktuelt å bifalle. Vi tror at heller ikke statsråden ønsker en løsning som vil gi befolkningen i Trysil og i store deler av Innlandet et dårligere akutt sjukehustilbud, avsluttet han.