Trivelig fest for nye tryslinger

Nesten alle flyktningene som ble bosatt i Trysil i fjor, møtte opp da ordfører og varaordfører inviterte til velkomstfest 5. mars.

Hele festlyden oppstilt - Klikk for stort bildeVelkomstfesten ble riktig så trivelig for både nye tryslinger, inviterte ansatte i kommunen og vertskapet. Jan Sævig, Trysil kommune

- Vi koste oss alle sammen. Det ble virkelig et hyggelig arrangement. Og det var godt å høre alle som uttrykte stor takknemlighet - både for velkomstfesten og for måten de er tatt imot på i Trysil, sier ordfører Turid Backe-Viken.

Programmet

Etter at Turid og varaordfører Bjarte Wigdel hadde ønsket velkommen, var det en presentasjonsrunde. Veldig mange av de nye tryslingene presenterte seg på norsk. Det imponerte ordføreren, for de snakket utrolig godt norsk til å ha bodd her så kort tid. De fleste av dem kommer fra Ukraina, men det er også noen fra Kongo og Syria. 58 flyktninger var invitert, 38 voksne og 20 barn.

- Etter presentasjonsrunden serverte vi marsipankake, saft, te og kaffe. Så fikk de litt informasjon om kommunen. Og til slutt kom kanskje siste post på programmet, nemlig minglinga, sier Turid.

Kommunale gjester

De kommunalt ansatte som deltok på festen, var kommunedirektør Jan Sævig, kommunalsjef i sektor for helse og mestring Britt Støa, kommunalsjef i sektor for oppvekst Tanja Køien Andersen, kultursjef Anne Sætre, frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen, veileder på NAV June Elisabeth Ebbell, flyktningkonsulent Faisal Hashmi og BUA-koordinator Karoline Piro.

Bildeglimt fra festen