Studietur om mobilitet

16 har vært på studietur til Oslo og Norefjell for å se og lære mer om smarte transportløsninger.

En gruppe mennesker foran en selvkjørende buss - Klikk for stort bildeHer er turfølget foran en selvkjørende buss. Trysil kommune

Næringssjef Marie B. Låte forteller dette fra studieturen:

Trysil kommune gjennomfører for tiden et forprosjekt innen mobilitet med støtte av Interreg og Innlandet fylkeskommune sammen med de andre kommunene i SITE-regionen som er Malung-Sälen, Älvdalen, Trysil og Engerdal kommune. I den forbindelse har representanter for prosjektets arbeidsgruppe, samt representanter fra næringsliv og transportører i regionen vært på studietur til Ruter i Oslo og til Norefjell for å høre mer om Testarena Norefjell.

Selvkjørende buss

I Eggedal i Sigdal kommune fikk vi også teste ut en autonome (selvkjørende) buss som skal gå i fast rute mellom eldrehjemmet og sentrum. Hos Ruter og avdelingen radikale innovasjoner fikk vi en bred introduksjon i det som skjer innen mobilitet i Osloområdet som mikromobilitet, selvkjøring, samkjøring, deling, ruteplanlegging, bestillingstransport med mer.

Kommunesamarbeid

I Norefjell samarbeider flere kommuner tett om destinasjonen og tester ut kombinasjonstransporter med både person- og varetransport, samt ulike finansieringsløsninger avhengig av målgruppe.

Rask utvikling

Det er tydelig at vi står i en enorm utvikling innen dette feltet. Her må vi som kommune og destinasjon være i forkant både når det gjelder arealplanlegging og stimulering av innovasjon hos bedriftene. Det er viktig å ha med seg både innbyggerperspektivet og tilrettelegge for de besøkende, samt alltid vurdere hvordan tiltakene utvikler lokalsamfunnet.

Målet er god mobilitet

Forprosjektet skal resultere i en søknad om et hovedprosjekt til Interreg der vi arbeider videre med å legge til rette for god mobilitet til/fra destinasjonene, innen destinasjonene og mellom destinasjonene. Dette gjelder både for besøkende og innbyggere.