Søk om frivilligmidler

Lag og foreninger i Trysil kan søke om kommunale frivilligmidler. Søknadsfristen er 15. september.

Silje Lans Pedersen med en stolpe - Klikk for stort bildeI 2023 fikk Lørdalen Sportsklubb 7 000 kr i tilskudd til Stolpejakten i grenda. Utgiften for sportsklubben var 5 000 kr i årlig avgift til Trysil kommune og 7 500 kr til utarbeidelse av kart.

- Frivilligmidlene skal gå til aktiviteter, arrangementer eller investeringer som virker helseforebyggende. Kommunestyret har bevilget 150 000 kr i år. 40 000 kr går til lisens på Tilskuddsportalen, sier frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen.

Ikke avansert

Det trenger ikke være veldig avanserte tiltak dere søker tilskudd til. Det kan f.eks. være fotturer, kortspill, kaffetreff, håndarbeid, eller hva lag og foreninger ellers driver med av viktig helse-, omsorgs- eller sosialt arbeid. Aktivitetene kan være for grupper, eller én til én.

Fjorårets tildeling

I 2023 ble frivilligmidlene fordelt slik:

• Trysil IL: 10 000 kr til håndballer, spillerutvikling, trenerkurs og diverse utstyr
  • Trysil IL: 10 000 kr til skiaktiviteter for barn og unge
  • Galåsen grendelag: 10 000 kr til diverse utstyr
  • Trysil Dartklubb: 10 000 kr til diverse utstyr, kontingent og lokalleie
  • Trysil Pilegrimsforum,:20 000 kr til flåte over Grøna i Søre Trysil
  • Lørdalen Sportsklubb: 5 000 kr til Stolpejakten
  • NFU Trysil og Engerdal lokallag: 7 000 kr til fest for personer med funksjonsvariasjoner
  • Støa grendelag: 13 000 kr til ny trapp ved grendehuset
  • Nordre Trysil IL: 25 000 kr til diskogolfbane i lysløypa

Bedre levevilkår

- Med frivilligmidlene ønsker vi å legge til rette for frivillig innsats som fører til bedre levevilkår, sosial inkludering og aktiv deltakelse i henhold til kommunens vedtatte mål og strategier, sier frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen.

Retningslinjer

Midlenes retningslinjer er slik:

• Det kan søkes om tilskudd til aktiviteter, arrangementer og investeringer som tilrettelegger for forebyggende helse- og omsorgsarbeid.
  • Også lag og foreninger som primært ikke arbeider med humanitært arbeid, kan søke om midler til helseforebyggende tiltak.
  • Det gis ikke støtte til ordinære driftsutgifter eller tiltak av kommersiell karakter.

Søknaden

Søknaden må inneholde en kort beskrivelse av og budsjett og finansieringsplan for tiltaket. Vi stiller ingen krav til egenfinansiering. Send søknaden til postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil senest 15. september. Merk den Frivilligmidler 2024.

Behandling

Trysil frivilligråd innstiller i saken før administrasjonen fordeler midlene til kvalifiserte søkere. De som får tilskudd, må sendes oss en kort rapport om bruken når tiltaket er gjennomført.

Les mer om tilskuddsordningen

Se Trysil kommunes frivilligstrategi