Prosjektet SITE III er vellykket

Interreg Sverige-Norge har gjennom tre år bidratt til å gjøre grenseregionen mer attraktive og bærekraftige som helårsdestinasjoner.

Gutt med sykkelhjelm - Klikk for stort bildeBarn ute i naturen på sykkel. Foto: Ukjent

Interreg Sverige-Norge skriver at gjennom tre år med målrettet arbeid har deres prosjekt SITE III bidratt til å gjøre grenseregionen mer attraktive og bærekraftige helårsdestinasjoner for besøkende. Pandemien gav et overraskende løft ved at den førte til økt interesse for naturbasert ferie. Dette har gitt hele regionen et løft i forhold til både produktutvikling og antall besøkende.

SITE-regionen merket som et bærekraftig reisemål

SITE-regionen består av grensen mellom Sverige og Norge med områdene Trysil, Engerdal, Malung-Sälen og Älvdalen. I løpet av prosjektperioden har området utviklet seg videre innen bærekraft i reiselivet. Gjennom en omfattende remerking av den norske ordningen «Merket for Bærekraftig reisemål» er alle de fire destinasjonene remerket for tre nye år.

«Merket for Bærekraftig reisemål» er en ordning for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig med bærekraftig utvikling. Trysil ble merket for første gang i 2016 og igjen i 2019. Jobben for å bli merket er omfattende og man må svare på hundre indikatorer for å få tildelt merket for tre nye år.

Vellykket

Koronapandemien førte til økt interesse for å utforske naturen i hjemlandet. I Trysil har utviklingen av stier for sykkel, ski, vandring og skuter skapt attraksjon og fornøyde gjester. I tillegg bidrar tilrettelegging i å hindre slitasje i naturen.

Prosjektet SITE III er avsluttet, men de fire kommunene fortsetter samarbeidet og er allerede i gang med samarbeidsprosjektet: En smart, integrert og bærekraftig grenseregion som handler om mobilitet. Kommunalsjef for samfunnsutvikling i Trysil kommune Bente Hagen skal følge prosjektet på norsk side frem til prosjektleder er på plass høsten 2023.

Les hele artikkelen fra Interreg.no her