Pilotprosjekt: varelevering med droner

I oktober tester hjemmetjenesten ut varelevering med droner til fem frivillige brukere. Målet er å se hvordan droner kan gjøre hverdagen enklere.

En mann som sitter og en som står bak en drone på et et bord inne i et møterom. - Klikk for stort bildeDronelærling Iver Tømte Flesvik og dronepilot Stian P. Berge, fra Aviant AS viser hvordan dronen er bygd opp og fungerer. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

I oktober tester Trysil kommune og SITE Mobility bruk av varelevering med droner i hjemmetjenesten. Målet er å se hvordan droner kan støtte ansatte, redusere reisetid og gjøre hverdagen enklere for både brukere og ansatte. Det er fem brukere som deltar i prosjektet på frivillig basis og de synes det er spennende å være med. De bor i Tørberget, Nybegsund, Østby og Landsjøåsen.

Hverdagen i hjemmetjenesten er allerede travel og ansatte har begrenset med tid til å rekke alle oppgaver. Droner kan bidra til en mer effektiv arbeidshverdag ved å ta seg av enkelte transportoppgaver. Spesielt til områder med lang kjøreavstand. Levering med droner kan gi:

  • en løsning for brukere som ønsker å klare seg mest mulig selv, og som ikke nødvendigvis ønsker besøk bare for en levering.
  • mer tid til pleie og oppfølging av brukere.
  • økt fleksibilitet i hverdagen.
  • mer effektiv levering og henting av blant annet medisiner og prøver.
  • mindre behov for kjøring når ansatte trenger utstyr de ikke har med seg.

Det er et pilotprosjekt som først og fremst skal gi erfaringer og innsikt. Behovet for nye løsninger vil øke i årene som kommer – både fordi antallet eldre blir flere og fordi det kan bli krevende å rekruttere nok ansatte til hjemmetjenesten. Det kan derfor bli et viktig supplement i framtiden slik at ansatte får mer tid til direkte oppfølging og pleie.

Etter oktober skal prosjektet og erfaringer evalueres. Det skal ses på om varelevering med droner gir en reell verdi for ansatte, brukere og lokalsamfunnet.

Ingen erstatning

Det er viktig å presisere at droner ikke skal erstatte tjenester hos de som som trenger nødvendig helsehjelp i form av fysiske besøk av ansatte. Brukere vil fortsette å få de tjenestene de har behov for og krav på. Ønsket med prosjektet er at ansatte skal bruke mer av tiden sin til de som virkelig trenger det og fokusere mer av arbeidet sitt på brukerne. 

Droner skal støtte ansatte, ikke erstatte dem.

Når og hva skal testes?

Bildet av mange mennesker som sitter og ser på en mann som står ved siden av en drone. - Klikk for stort bildeOppstartsinformasjon til ansatte i avdeling for hverdagsmestring og andre interesserte fra administrasjonen i Trysil kommune, på basen i Nybergsund. Anja Holmøy Aamold,

Gjennom oktober tester hjemmetjenesten ut varelevering og -henting med droner på utvalgte ruter og hos frivillige brukere som ønsker å være med å teste løsningen. Det gjelder blant annet:

  • Levering av mat og medisiner
  • Henting av blod- og urinprøver
  • Uforutsette leveranser ved lang reiseveg

Dronene operer ut fra en lokal base i kommunen og det vil være faste rutiner. De flyr i utgangspunktet på onsdager og torsdager med medisiner. Alle flyvninger er bestilte og godkjent av Luftfartstilsynet, og det er strenge rutiner for sikkerhet. Vern om personopplysninger er ivaretatt. 

De skal ikke og har ikke lov til å fly over Innbygda. Hvis den må gjøre det, så er dronen programert til å fly så nærme skogen som mulig.

Dersom været eller andre forhold gjør at dronen ikke kan fly vil leveransen skje med bil. Om dronen opplever tekniske feil eller må av andre grunner nødlande, er den utstyrt med en automatisk fallskjerm som utløses dersom den opplever kritiske feil. Det gjør at dronen kan lande kontrollert og redusere risikoen for skade på mennesker, dyr og/eller eiendom.

Avdelingsleder ved enhet for hverdagsmestring avdeling 2 Mette Støa Dypviken sier:

Når vi først ble spurt om å være med i dette prosjektet så tenkte nok vi som mange andre: Hva skal vi bruke en drone til? Etter å ha blitt satt inn i hva som finnes av muligheter ved bruk av drone ble vi alle veldig motiverte til å teste det ut i enhet for hverdagsmestring. De ansatte synes det er spennende å få være med å levere tjenester med drone. 

Vi vet at vi blir flere eldre og færre til å hjelpe, og at vi derfor må se på alternative måter å gi helsetjenester på i framtiden. I dag lever vi i en verden hvor teknologien har begynt å ta stor plass og den er også mer på veg inn i helsetjenesten. Da er det fint å kunne få være med på prosjekter hvor man kan få prøve ut og se hvilken effekt det kan ha på både de som gir tjenester og de som mottar dem. 

Fem brukere har sagt seg villig til å være en del av prosjektet. De syntes det hørtes spennende ut og at det var litt gøy at medisinene skal bli levert av en drone. I tillegg har vi muligheten til å ta ekstra oppdrag slik som for eksempel å sende urinprøver fra bruker til enhet for hverdagsmestring sitt kontor. Ved å gjøre det vil man raskere kunne ta en vurdering og eventuelt sette i gang behandling raskere enn om den ansatte skal kjøre prøven til kontoret når de har tid. 

Vi gleder oss til en spennende og lærerik prosjektperiode!

Finansiering

Pilotprosjektet finansieres av SITE Mobility. Trysil kommune bidrar med samarbeid og praktisk tilrettelegging sammen med droneleverandøren Aviant, men Trysil kommune bærer ikke kostnaden.

SITE Mobility er et Interreg-prosjekt i samarbeid med Malung-Sälen, Älvdalen, Trysil og Engerdal. Målet med prosjektet er å utvikle bærekraftig mobilitet med effektmål om reduserte klimautslipp.

Les om SITE

Spørsmål eller innspill?

Bruk det digitale skjemaet for å stille spørsmål eller komme med innspill. Du kan være anonym eller sende inn skjemaet med navn. 

Vi ønsker å høre fra deg!

Send inn spørsmål eller innspill via det digitale skjemaet.