Påkjørsel av vilt - stopp opp og meld fra!

Juletrafikk, vintermørke, snø og elg som begynner å trekke mot vinterbeiteområdene øker risikoen for viltpåkjørsler langs vegene.

To biler står parkert i vegkanten - Klikk for stort bildeVis hensyn når ettersøk pågår. Rolf Neby

- Dersom uhellet er ute er det viktig å vite hva du skal gjøre, sier rådgiver Øivind Løken.

Vær oppmerksom

Over 5 000 elg, hjort og rådyr blir drept i vegtrafikken hvert år i Norge, og risikoen for å møte vilt på vegene er høy hele året.  Hvert år er det alvorlige personskader knyttet til viltulykker, og dødsulykker forekommer. Varselskilt varsler en reell fare. Det er stor sannsynlighet for at vilt vil kunne krysse i nærheten av slike skilt. Pass særlig på om kvelden, da er det størst risiko for å kjøre på dyr etter mørkets frembrudd. Flest viltpåkjørsler skjer på kvelds- og nattestid.

Meld fra

Du plikter å varsle om påkjørsel av dyr, selv om du tror det er uskadd. Du risikerer anmeldelse, avkorting på forsikringen og bonustap om ulykken ikke rapporteres. Skadde dyr lider og din varsling er viktig for at dyret blir funnet så raskt som mulig. Man skal aldri selv forsøke å avlive et større dyr som rådyr eller elg. Den avgjørelsen skal tas av kommunens ansvarlige ettersøkspersonell eller politiet.

Ved ulykke – hva gjør du?

1. Sikre skadestedet:
    • Hvis mulig, plasser bilen slik at den er best synlig og skjermer skadested.
    • Sett på nødblink og parkeringslys. Nærlys kan blende møtende.
    • Ta på refleksvest og sett ut varseltrekant.
  2. Skaff oversikt over eventuelle skadede personer og gi førstehjelp.
    • Kontakt 113 dersom akutt hjelp er nødvendig.
  3. Ring politiet på 02800 og meld fra om påkjørselen. Politiet varsler de lokalt viltansvarlige.
  4. Merk påkjørselstedet tydelig dersom dyret forlot vegen – dette for å kunne spore skadede dyr senere.
    • Bruk markeringsbånd, plastpose, refleksvest, eller annet du har for hånden.
  5. Diriger trafikken om nødvendig. Husk refleksvesten!
  6. Følg aldri etter skadet vilt. Skadet vilt kan angripe, og dine spor kan ødelegge for ettersøkshunden.

Kommunen har viltbånd for merking av ulykkessted som er lagt ut på kommunens servicetorg, bensinstasjoner og utvalgte butikker. Alle oppfordres til å plukke med seg et slikt bånd og ha liggende i bilen!

Kommunens fallvilttelefon

Ved påkjørsler skal alltid politiet kontaktes først. For andre tilfeller har Trysil kommune en egen fallvilttelefon, 912 41 966. Dette nummeret kan brukes direkte ved observasjon av skadet vilt, mistanke om sykdom på vilt, funn av dødt vilt med mer.

Fallviltgruppa

Det er fallviltgruppa i kommunen som bemanner fallvilttelefonen og som rykker ut ved viltpåkjørsler og de fleste andre vilthenvendelser. Fallviltgruppa består av dyktige og rutinerte ettersøksjegere som gjør en svært viktig jobb for å forkorte dyrs lidelser etter påkjørsler. Fallviltgruppa består i dag av leder Rolf Neby, Nils Ole Lutnæs, Stian Tannåneset, Jan Storbæk, Hege Mari Lokheim, Geir Moren og Keth Janson.

Ta hensyn

Det er en krevende og til dels farlig jobb å arbeide på og ved bilveger i vintermørket. Ettersøkspersonellet har merkeutstyr, reflekser med mer og forsøker å gjøre seg så godt synlig som mulig. Vær vennlig å vise hensyn der du ser at det pågår ettersøk eller arbeides med å fjerne trafikkdrept vilt.

Få gode råd fra elgen Hans

Innlandet topper statistikken over viltpåkjørsler, så her er en film der elgen Hans forteller hva du skal gjøre om uhellet er ute, og hva du kan gjøre for å redusere sannsynligheten for å kjøre på vilt! Desember, januar og februar er de månedene med flest viltpåkjørsler.

Se filmen om elgen Hans