Opplæring for folkevalgte

Kommunestyrets medlemmer og første varamedlemmer har gjennomført to spennende dager med opplæring i regi av KS.

Voksne mennesker sitter rundt et bord og prater sammen - Klikk for stort bilde Harald Nyberg, Trysil kommune

Etter hvert kommunestyrevalg settes nyvalgte politikere på skolebenken for å lære mer om hva rollen som folkevalgt innebærer, hvilke regler man må forholde seg til og hvordan man bør oppføre seg overfor hverandre for å kunne gjøre en best mulig jobb.

Allsidig program

Denne uken ble det gjennomført opplæring gjennom to hele dager i regi av prosessveileder Erling Aas-Eng fra KS. Opplegget var en blanding av forelesninger og gruppearbeid med aktuelle caser som politikerne vil kunne møte i sin nye rolle.

Temaene disse dagene var:

• Kommunens samfunnsrolle
  • Hverdagen som folkevalgt