Nyttige dager på USS-landsmøte

Trysil stilte med fem delegater på landsstyremøtet i Utmarkskommunenes sammenslutnings landsmøte på Hell i Stjørdal 4. og 5. april.

Ole André Storsnes, Anne Sofie Molvik, Turid Backe-Viken, Gry Torgals og Øivind Løken i landsstyresal - Klikk for stort bildeOle André Storsnes, Sp, Anne Sofie Molvik, H, Turid Backe-Viken, Ap, Gry Torgals, Ap og rådgiver natur- og miljøforvaltning Øivind Løken er de fem faste representantene som kommunestyret har valgt til USS-landsmøtet. Trysil kommune

- Alle vi fra Trysil er veldig fornøyde med landsmøtet. Med et bra program har dagene vært svært nyttige for Trysil å delta på. Vi har diskutert mye både oss imellom og med andre, sier ordfører Turid Backe-Viken.

Plass i landsstyret

Og nå har Trysil fått én av Innlandets to landsstyrerepresentanter; Erik Sletten. Den andre er Ole Tvete Muriteigen fra Sør-Fron. Fylkesvaraordfører i Innlandet Hanne Alstrup Velure har vært leder i USS i seks år. Det er maksimal funksjonstid. Landmøtet valgte enstemmig Linda Døsen Stubsveen, ordfører i Rendalen, som ny leder.

Fra programmet

Under mottoet Kraftsamling for styrking av det lokale folkestyret var temaene på landsmøtet:

• Regjeringens politikk i utmarkssaker
  • Skal vi slutte å bruke natur? Og hvem bestemmer?
  • Bruk og vern i utmarkskommunene
  • Inntektssystemet og naturressursinntekter
  • Kan kommunene saksøke staten?
  • Stortingsmeldinger for klima og naturmangfold
  • Sikkerhets-, beredskaps- og forsvarspolitikk - hva betyr de nye utfordringene for utmarkskommuner?
  • Kåseri med stand up-komiker og TV-profil Yngve Skomsvoll
  • Fylkesmøter med valg
  • Landsmøtesaker
  • Konstituerende landsstyremøte for landsstyret
  • USS arbeidsprogram 2024/2025
  • Villrein og arealbruk
  • Mineralutvinning - hvordan få lokal aksept?
  • Rovvilt

Se hele programmet på USS-landsmøtet 2024 på USS sine sider

Les mer om Utmarkskommunenes sammenslutning på utmark.no