Minibibliotek på butikken i Plassen

Biblioteksjef Tone Odden har åpnet Trysils første minibibliotek ute i grendene; i Nærbutikken Søre Trysil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Eva Galaasen, Oline Galaasen Storbæk, Kristine Østerhaug og Tone Odden ved bokhylle - Klikk for stort bildeStyreleder i Nærbutikken Søre Trysil Eva Galaasen, barnebarnet hennes Oline Galaasen Storbæk og daglig leder Kristine Østerhaug satte pris på at biblioteksjef Tone Odden kom med bøker til utlån på butikken. Anne Karine Sørhus, Trysil kommune
 - Bokhylla med bibliotekbøker på butikken i Plassen er et resultat av Frivilligbørsen, forteller Tone. Damene på biblioteket har lenge snakket om at de burde få mer kontakt ute i grendene slik de hadde for flere år siden.

En pilot

- Frivilligbørsen ga oss en dytt i riktig retning. Butikken i Plassen ønsket gjerne flere kommunale tjenester, så vi var hjertelig velkomne til å ha ei bokhylle der. Nå er den på plass, sier hun.

Biblioteket ser på dette som en pilot; et forsøk for å se om det er mulig å få til liknende i andre grender.

- Dersom det er av interesse for andre nærbutikker eller andre virksomheter, er det bare å ta kontakt, sier Tone.

Alle kan låne

Alle som er innom butikken i Plassen - både fastboende og turister - kan låne bøker. Du trenger ikke lånekort, bare skriv navnet ditt og tittelen på boka på ei liste ved bokhylla.

- Etterpå kan bøkene leveres tilbake til butikken, på biblioteket i Innbygda, eller på hvilket som helst norsk bibliotek dersom det passer bedre, sier Tone.

Rundtur neste

Samarbeidet med butikken i Plassen er også en oppstart til en rundtur som biblioteket skal på til høsten og vinteren.

- Vi har fått midler fra Nasjonalbiblioteket til å gjennomføre prosjektet Litteratur på lokalet. Da skal reise rundt i kommunen og informere om bibliotekets tilbud, inkludert de digitale. Vi kommer tilbake til innholdet og hvor vi skal, men at Søre Trysil blir ett av stoppestedene, er sikkert, sier Tone.

Tone Odden
Biblioteksjef