Grensevilt 2 er fullført

Prosjekt Grensevilt er nå avsluttet. Resultatene ser du her.

To sirkler med kulturarv - menneske, elg og skog og naturarv - elg, skog, ulv og jerv - Klikk for stort bildeGrensevilt jobbet for å få til en felles, grenseoverskridende, inkluderende og konfliktdempende forvaltning av elg, ulv og jerv. Grensevilt

Grensevilt 2 kostet 7 millioner kroner og ble finansiert av det europeiske regionale utviklingsfondet, norske statlige Interreg-midler, Innlandet fylkeskommune, kommunene Trysil, Våler og Åsnes, Länsstyrelsene i Dalarna og Värmland, Høgskolen i Innlandet og Sveriges Landbruksuniversitet.

Fem pakker

Grensevilt 2 besto av fem arbeidspakker:

1. Struktur for regionalt samarbeid på tvers av grensen
  2. Målet var å forstå forvaltningsmessige, metodiske og økologiske forutsetninger for samarbeid i elgforvaltningen. I en firetrinnsprosess har prosjektet gjennom scenariediskusjoner, oppbygging av en felles kartløsning og ny kunnskap kommet fram til nye forvaltningsmodeller som tar hensyn til elgens vandringer på tvers av grensen og ulike interesser knyttet til skog, elg, ulv og jerv.
  3. Her undersøkte de effekter av den stadig økende utbyggingen av vindkraft i Indre Skandinavias felles skogressurser. Forflytnings- og akselerasjonsdata fra elg, ulv og jerv merket med GPS-halsbånd samt elgmøkktellinger kan øke forståelsen av hvordan slike tekniske inngrep i skoglandskapet påvirker atferden og områdebruken til ville dyr. De kartla også jaktuttaket av elg lokalt og jegernes opplevelse av vindkraftutbyggingen.
  4. Fjerde pakke var arbeidet med ressursgruppen som besto av norske og svenske representanter fra forvaltningen, grunneiere, næringslivet og interesseorganisasjoner.
  5. Kommunikasjon var helt sentralt til å kunne nå hovedmålet om økt samordning av viltforvaltningen, og derfor ble den femte arbeidspakken viet gjennomføring av prosjektets kommunikasjonsplan. I Grensevilt 2 brukte de strukturene som ble bygget i Grensevilt 1 (hjemmeside, Facebook-side, kontaktnett for nyhetsbrev, mediekontakter, lokale, regionale og nasjonale fagfora for foredrag). I tillegg har de forberedt den internasjonale forsknings- og forvaltningskonferansen «Wolves across borders» i 2023.

Resultatene

Rådgiver i natur- og miljøforvaltning Øivind Løken var den ene av Trysil kommunes to representanter i prosjektet. Den andre var fagleder geodata Agita Freimane.

- Vi har blant annet vært med på å utvikle en veileder for forvaltningssamarbeid på tvers av riksgrensen, samt at vi har laget storymaps/kartfortellinger som kommuniserer all forskning og alle resultater fra prosjektet, sier Øivind.

Resultatene presenteres i ni deler på lenken under her. De er:

• Om Grensevilt
  • Viltforvaltning i Sverige og Norge
  • Elgvandring
  • Elgjakt til rett tid og sted
  • Reduserte beiteskader i skog
  • Elg og ulv
  • Forvaltning av ulv i grenseland
  • Vind og vindkraft
  • GrenseGIS