Gratulerer, Hellhammer!

Det ble god stemning i kulturhuset Hagelund da vi feiret årets kulturprisvinner Jan Axel von Blomberg, selveste Hellhammer fra Mayhem.

Jan Axel "Hellhammer" spiller trommer med bandet Arcturus på scenen i kulturhuset Hagelund - Klikk for stort bildeHovedpersonen selv, Jan Axel, hadde på seg maske mens Arcturus spilte for et fullsatt kulturhus. Marte Øverland Kornerud

Det ble hardt, mørkt, lyst, rolig og veldig koselig på årets kulturprisvinnerfest for Jan Axel von Blomberg lørdag 13. januar. Rundt 350 personer kom til kulturhuset der Jan Axel endelig fikk vise Trysil hvorfor kulturprisen er så fortjent. Kultursjef Anne Norderhaug Sætre åpnet kvelden og introduserte programmet.

- Jeg tror en del av dere har møtt opp av nysgjerrighet. For å få se og høre selveste Jan Axel spille for første gang på lenge i Trysil. Og for å få vite hvem er egentlig Jan Axel von Blomberg, musikeren fra Østby som etter sigende er mer kjent utenfor Norge, enn i sin egen hjemkommune. Dette må vi få endret på i kveld.

Ordførerens ord til prisvinneren

Kjære kulturprisvinner Jan Axel von Blomberg – gratulerer så mye med prisen – og kjære musikkvenner og kjære publikum – gratulerer med at dere er av de heldige som faktisk fikk tak i billett til denne kulturprisfesten.

Det var et stort og høytidelig øyeblikk i kommunestyresalen før jul, på kommunestyrets desembermøte, da kulturprisen faktisk ble delt ut til kulturprisvinneren. Det er et av kommunestyremøtenes høydepunkt når kulturprisen deles ut, og jeg er sikker på at det blir et nytt høydepunkt i kveld med fest til ære for kulturprisvinneren slik tradisjonen er for våre kulturprisvinnere.

Trysil kommunes kulturpris ble innstiftet i 1972 og er delt ut nesten hvert år siden. Fra 2023 deles den ut annethvert år.

Tildeling av kulturprisen er tryslinger opptatt av – det er en anerkjennelse som henger høyt i Trysil. Og fram til tildeling av kulturprisen 2023 så var nok prisvinneren kanskje mer kjent utenfor Trysil og Norge enn han er kjent for tryslinger flest. Men nå, etter tildeling, vet de fleste at vi har en verdensartist innenfor black metal i bygda vår.

Personer, grupper, lag/foreninger og institusjoner som gjør eller har gjort en særskilt innsats på det allmenne kulturområdet i Trysil kan få kulturprisen og for kulturprisen 2023 kom det inn forslag på hele ni personer.

Kulturprisen består av heder og ære, et diplom og 10 000 kroner.  Alle som har lyst kan foreslå kandidater og det var Kjetil Lageraaen som foreslo Jan Axel von Blomberg. Det er hovedutvalg for drift og forvaltning som bestemmer hvem som får prisen og er jury, hvor det var jurymøte 24. oktober 2023. Et enstemmig hovedutvalg utpekte Jan Axel von Blomberg som kulturprisvinner 2023.

Vi gratulerer deg så mye Jan Axel. Diplom har du fått, men du har tatt det med hit i kveld så andre kan få se. Gjenbruk er bærekraftig, men nye blomster skal du få. Også skal du få flere overraskelser av kulturelt slag utover kvelden og den første er flytende. Kanskje tøyer vi kulturbegrepet litt hvis vi sier at håndverksbrygg er kultur, men vi sier det. Vårt lokale bryggeri, Trysil Bryggeri, har for anledningen laget et eget kulturprisvinner-øl med egen etikett som du også skal få med deg. Gratulerer så mye og nyt kvelden!

Les begrunnelsen til hovedutvalget

Hellhammer

Tone og Jan Axel pratet fast og løst om livet hans. Om det ikke hadde vært for musikktimen til Vidar Stenrud på ungdomsskolen er det ikke sikkert det hadde blitt noen trommeslager ut av Jan Axel. Alle i klassen ville selvsagt spille på det ene trommesettet skolen hadde, så Jan Axel fortalte at han faktisk kunne spille. Da han kom hjem fra skolen den dagen, fortalte han mora si hva som hadde skjedd. Samme kvelden dro de ut og fikk kjøpt et trommesett  på misjonshuset på Østby. Deretter ble det spilling på elevaften og til og med i kulturhuset.

Jan Roger Berg og Tore Opseth er barndomsvenner og spilte med Jan Axel i tenårene. Sammen øvde de på ungdomsskolen og hadde ulovlige og uformelle konserter med jevnaldrende på musikkrommet. De fortalte at for Jan Axel måtte det være hardt nok og fort nok. Han kombinerte sitt eget trommesett med skolen sitt, som vil si doble basstrommer, noe kompisene aldri hadde hørt om før - Jan Axel viste seg å ha en driv de fleste ikke har.

Publikum fikk et innblikk i flere av platene Jan Axel har spilt trommer på, og det ble vist en musikkvideo av låta Malum av Mayhem som Jan Axel har skrevet teksten til. Gjennom kvelden var det opptreden av Malin Jonsson som gjorde en egen tolkning av salmen Kirken, den er et gammelt hus, en av Jan Axels favoritter. Kulturskolebandet The Crocodiles med Eirik Tangnæs på gitar, Varg Evander Solbakken på trommer og Odin Grøndalen på bass ga publikum et flott show. De spilte låtene Cat Scratch Fever av Ted Nugent og Sharp Dressed Man av ZZ Top.

Framover

Karrieren til Jan Axel har vart i 35 år og det ser ikke ut til å roe seg med det første. I 2024 skal Mayhem komme med ny plate i anledning 40 års-jubileet. Bandet hans Kovenant skal i gang igjen, og det blir en god del festivaler gjennom året.

Et innblikk

Hele programmet

Slik forløp kvelden:

• Velkommen ved kultursjef Anne N. Sætre
  • Begrunnelse og tale ved ordfører Turid Backe-Viken
  • Overrekkelse av gave til Jan Axel
  • Samtale med biblioteksjef Tone Odden og Jan Axel i sofaen: Oppveksten i Trysil og 1980-tallet
  • Barndomsvennene Jan Roger Berg og Tore Opseth med tale og gratulasjon
  • Anne N. Sætre introduserte kulturskolebandet The Crocodiles
  • Samtalen mellom Tone og Jan Axel fortsatte: 1990-2000-tallet og starten på det profesjonelle
  • Bildekavalkade med plateomslag fra karrieren
  • Anne introduserte Malin Jonsson på gitar