Gjevere enn Grammy

Trysil kommunes kulturpris overgår grammyer og alt annet, sa Jan Axel von Blomberg da han fikk prisen i kommunestyremøtet 15. desember.

Jan Axel von Blomberg med diplom og ordfører Turid Backe-Viken med blomsteroppsats - Klikk for stort bildeJan Axel von Blomberg, bedre kjent som Hellhammer i black metal-bandet Mayhem, fikk Trysil kommunes kulturpris 2023 av ordfører Turid Backe-Viken. Ramona Nordnes, Trysil kommune

- Tusen hjertelig takk! Dette er virkelig stas for meg. Det er veldig artig å bli hedret her i Trysil på denne måten. Dette skal jeg ta med meg videre. Det er gjeveste jeg har fått noen gang. Dette overgår grammyer og alt mulig synes jeg. Jeg håper å komme hit med Mayhem en gang og gjør en skikkelig konsert, sa prisvinneren på kav Trysil-dialekt i sin takketale.

Og gjev var underholdninga på kulturprisutdelinga også; Jan Axels gode venn Tore Moren spilte Between good and evil på gitar.

Ordførerens tale

- Dette er ett av kommunestyremøtenes desiderte høydepunkt – nemlig utdeling av kulturprisen. I år er prisvinneren kanskje mer kjent utenfor Trysil og Norge enn han er kjent for tryslinger flest. Kanskje kan denne tildelinga gjøre så vi tryslinger får opp øynene for hvilken verdensartist Jan Axel von Blomberg er innenfor black metal. For tildeling av kulturprisen, det  er tryslinger opptatt av - det er en annerkjennelse som henger høyt i Trysil, sa ordfører Turid Backe-Viken i sin tale.

Kulturprisvinnerfest

- Vi deler ut prisen i dag på kommunestyrets julemøte. Men på nyåret hedrer vi kulturprisvinneren ekstra med kulturprisvinnerfest i kulturhuset Hagelund. Datoen er bestemt til lørdag 13 januar, billetter er lagt ut og det ryktes om at billettene bokstavelig talt rives bort, sa ordføreren før hun leste opp juryens, det vil si hovedutvalg for drift og forvaltnings begrunnelse for årets tildeling.

Juryens begrunnelse

Jan Axel von Blomberg, kjent som Hellhammer, en av verdens aller fremste trommiser innen sjangeren black metal, er vinner av Trysil kommunes kulturpris 2023. Jan Axel er født og oppvokst på Østby. Han har i ungdomsårene også bodd i Innbygda og har siden slutten av 1980-tallet spilt i mange band. De to mest kjente er to av verdens største black metal-band; Mayhem (1988-) og Dimmu Borgir (2005-2007).

Jan Axel er en verdensstjerne. Han har vunnet flere Spellemannpriser og Grammy-priser og bandet Mayhem har vært banebrytende for den internasjonale anerkjennelsen norske black metal har. I 2020 vant Mayhem hedersprisen under Spellemannprisutdelingen, og i 2021 ble bandet innlemmet i Rockheim Hall of Fame.

Jan Axel har også vært medlem av metalbandet Arcturus siden 1987 og er fast trommeslager i bandene Age of Silence, Mezzerschmitt, Troll og Winds. Tidligere har han vært med i band som Carnivora, Jorn, Shining og The Kovenant. Jan Axel har turnert i alle verdensdeler i 30 år. Han er bosatt på Østby og i Berlin.

I kulturprisens vedtekter heter det blant annet: «Prisen kan deles ut til personer, grupper, lag/foreninger eller institusjoner som gjør, eller har gjort en særlig aktiv innsats innen kulturlivet i kommunen, eller som har bidratt særskilt til å styrke kulturbygda Trysil utad».

Jan Axel Hellhammer von Blomberg har virkelig bidratt til å sette Trysil og Norge på det internasjonale kartet med sitt fremragende trommespill. Han har en over 30 år lang karriere som en av de fremste stjernene innenfor metal - en sjanger som ofte er mer anerkjent og får større oppmerksomhet utenfor enn innenfor landets grenser. Søker en opp Jan Axel, Hellhammer og Mayhem, er Trysil noe av det første som kommer opp og blir presentert som oppvekst- og hjemsted. Trysil kommune er stolt over at vi har en dedikert og fantastisk verdensartist som kommer fra våre djupe skoger og i voksen alder fortsatt kaller Trysil som hembygda! Jan Axel Hellhammer von Blomberg er en svært verdig vinner av årets kulturpris.

Se prisutdelinga på trysil.kommunetv.no