For jorda, bedriftene og innbyggerne våre

Prosjektet SITE mobilitet - en smart, integrert og bærekraftig region er i gang. Det er et samarbeid mellom Sälen, Idre, Trysil og Engerdal.

Gro Svarstad og Tony H. Liafjell i fellesområde på hotell - Klikk for stort bildeProsjektleder på norsk side Tony H. Liafjell og Gro Svarstad fra Grensekomiteen Innlandet-Dalarne var to av deltakerne på åpningskonferansen. Bente Hagen, Trysil kommune

Bente Hagen, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling i Trysil kommune, har sendt oss denne rapporten etter åpningskonferansen i Sälen 31. august:

Trysil og Engerdal er i gang med sitt fjerde Interreg-prosjekt i samarbeid med sine svenske nabodestinasjoner Sälen og Idre. Denne gangen er temaet transport og mobilitet og målet er blant annet økt lønnsomhet for lokalt næringsliv. 

Hensikten med prosjektet

Torsdag ble det arrangert åpningskonferanse for SITE mobilitet – en smart, integrert og bærekraftig grenseregion i Sälen. En av de svenske deltakerne oppsummerte hensikten med prosjektet slik:

- Dette gjør vi for jorda vår, bedriftene våre og innbyggerne våre.

Alternativ til kollektivtransport?


- Vi fire grensekommunene har de samme utfordringene når det gjelder mobilitet, sier Trysils ordfører Erik Sletten. Han legger til at Trysil generelt kommer godt ut i innbyggerundersøkelser, men scorer lavt når det gjelder kollektivtransport. 

- Når avstandene er store og kundegrunnlaget lite er det ikke alltid lett å få flere bussavganger, så kanskje det er like aktuelt å jobbe med enkle bestillings- og delingsløsninger? Dette er noe av det prosjektet vil undersøke, sier han. 

Lokale arbeidsplasser

Prosjektet skal fokusere på mobilitet både innad i kommunene og til og fra kommunene. 

- Det handler blant annet om å frakte folk, enten det er til jobb eller fritidsaktiviteter, og skape lokale arbeidsplasser og muligheter. Det er mange som vil komme til denne flotte regionen, men de besøkende stiller høye krav til miljøvennlige transportløsninger. Derfor må vi tenke nytt. Det at vi har en krevende geografi gir også muligheter. For funker det her, vil det også funke andre steder, og da har vi gode forretningsmuligheter, sier Tony H. Liafjell som er prosjektleder på norsk side. 

Selvkjørende busser og droner

Per Arne Lislien fortalte om hvordan Norefjell-regionen har jobbet med mobilitet. Bilen har tradisjonelt vært det foretrukne framkomstmiddelet i dette området også, mens offentlig transport er mangelfull. Norefjell har fokusert på løsninger for gjestene som også kommer lokalbefolkningen til gode. Løsningene må være lønnsomme, bærekraftige og enkle å bruke. De har gjennom de siste årene testet ulike løsninger, blant annet selvkjørende buss mellom sykehjemmet og sentrum og vareleveranser med droner.

Mobilitet er næringsutvikling

I tillegg har de jobbet med ulike bestillingsløsninger sammen med lokale drosjeselskap. Hjemlevering av lokale varer har vært en annen løsning. Ifølge Lislien gir dette lokale matprodusenter nye forretningsmuligheter og økt salg. 

- Mobilitet er for meg mye næringsutvikling, sier han og understreker at bilen fortsatt vil være et viktig transportmiddel. De har derfor også jobbet med digitale løsninger med sensorer og kamera som måler snødybde og gir informasjon om veg- og værforhold som er viktig for både de som skal kjøre på, og de som skal vedlikeholde vegen. 

Bestillingsløsninger

Flere av løsningene som er testet i Norefjell, som selvkjørende busser og bruk av droner, trenger mer utvikling før de kan tas i bruk. Andre løsninger er tatt i bruk, som løsningen Freelway som er en bestillings- og delingsløsning for buss og taxi. 

- Det er interessant å vurdere også for Engerdal. Vi har blant annet en helt konkret utfordring nå som handler om å frakte flyktninger uten bil mellom bolig og arbeidssted, sier kommunedirektør Geir Sverdrup. 

Fæmund II på el

Ståle Sømåen fra MS Fæmund II deltok også på konferansen. Han håper at prosjektet vil bidra til at den stolte båten bidrar til en bærekraftig utvikling ved å bli elektrifisert. 

Alle må bidra

Daglig leder i Destinasjon Femund Engerdal, Mia Faldmo, har fulgt det norsk-svenske samarbeidet siden starten. Hun forventer at prosjektet vil føre til at de fire kommunene utreder morgendagens grønne transport i takt, men med individuelle tilpasninger ettersom kommunene også er ulike. 

- Det er ingenting som skjer av seg sjøl, så jeg håper lokalt næringsliv kobler seg på og at alle bidrar, sier hun. 
 

Til toppen