Fire tryslinger til med norsk statsborgerskap

Det var en fin seremoni i Terningen Arena da 130 nye norske statsborgere fra Innlandet møttes for å feire 21. oktober.

Tim Leo, My Linh, Hien Ngoc Thi Vo og Turid Backe-Viken på statsborgerseremoni - Klikk for stort bildeHien Ngoc Thi Vo fra Landsjøåsen hadde med seg barna Tim Leo og My Linh da hun feiret norsk statsborgerskap sammen med ordfører Turid Backe-Viken. Kristina Skamsar, Statsforvalteren i Innlandet

I Trysil har vi fått fire nye norske statsborgere; Hien Ngoc Thi Vo fra Landsjøåsen som deltok på seremonien i Elverum, og Teklay Tesfay Abrha, Birhana Mihretab Gebremichael og Jessey Marie Dent Olsen fra Innbygda. Det blir ny statsborgerseremoni på Lillehammer 4. november.

Det norske fellesskapet

- Målet med statsborgerseremonien er å ønske nye statsborgere velkommen og markere at nye medlemmer tas opp i det norske fellesskapet. Statsforvalteren i Innlandet arrangerer seremoniene og ordførere fra alle kommunene er med og hilser på sine nye statsborgere. Dette er en festdag for de nye statsborgerne, kommunene og oss hos Statsforvalteren, skriver Statsforvalteren i Innlandet på sine sider.

1 550 nye på ett år

- Fra august i fjor til august i år har vi i Innlandet fått 1 550 nye statsborgere fra 88 forskjellige land. De er bosatt i 45 av Innlandets 46 kommuner. Vi har stort mangfold i våre kommuner i Innlandet og kommunene trenger dere, sa statsforvalter Knut Storberget.

Les mer om statsborgerseremonien på Statsforvalterens hjemmeside