Bruk hagevett

Miljødirektoratet har laget fire hagevettregler de vil at vi skal følge.

Lupiner langs veg - Klikk for stort bildeLupiner er en kjent versting som utkonkurrerer den opprinnelige vegetasjonen.

Reglene skal hjelpe oss så vi unngår å spre fremmede planter som fortrenger lokale arter og truer naturmangfoldet.

Flest fra hager

- Over halvparten av de fremmede artene i Norge har spredd seg i naturen ved at de har forvillet seg eller rømt fra området der de ble satt ut. Flertallet av disse sprer seg fra hager. Hageplanter som spres i naturen, kan konkurrere ut sjeldne og truede lokale arter og bringe med seg sykdommer. Enkelte fremmede plantearter kan dessuten utgjøre en stor trussel mot truede naturtyper, skriver Miljødirektoratet.

Hagevettregel 1

Bli kjent med hagen din

Det er viktig at du gjør deg kjent med hvilke planter du har i hagen, og at du vet at det fins arter det er forbudt å innføre, sette ut eller selge.

– Noen planter sprer seg lett og kan skade naturen. Fremmedartslista til Artsdatabanken gir oversikt over hvilken risiko ulike planter har. Du kan også spørre ditt lokale hagelag, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

Se fremmedartslista til Artsdatabanken

Hagevettregel 2

Unngå at plantene rømmer

Plantene dine bør ikke rømme fra hagen.

Les om hvordan plantene sprer seg for å unngå det

Hagevettregel 3

Kast hageavfallet ditt riktig

Hageavfall skal ikke dumpes over gjerdet, i en skråning eller andre steder i naturen. Da kan fremmede planter spre seg i naturen. Lever hageavfallet på nærmeste gjenvinningsstasjon.

Les om hvordan hageavfallet skal kastes

Hagevettregel 4

Ikke del planter ukritisk med andre

Noen plantearter er det faktisk forbudt å dele eller omsette. Det er lov å ha plantene der de står, men du kan ikke flytte dem, gi dem bort eller selge dem videre.

Se om plantene du kanskje vurderer å gi bort til naboen, er ulovlige å dele eller omsette

Beplanting i fjellområder

Rådgiver i natur- og miljøforvaltning Øivind Løken holdt et innlegg om beplanting i fjellområder på Trysil kommunes møte med hytteeierforeningene i juni. Der tok han blant annet for seg torvtak og beplanting av byggetomter, kom med tips om hvordan man bør gå fram og viste bilder av uønsket og ønsket vegetasjon.

Se Øivind Løkens presentasjon om beplanting i fjellområder (PDF, 8 MB)

Øivind Løken
Rådgiver natur- og miljøforvaltning