Biblioteket er årets servicebedrift!

Masse gratulasjoner til vårt nyskapende, svært serviceinnstilte og kunnskapsrike bibliotek.

De ansatte på biblioteket - Klikk for stort bildeGratulerer med prisen til Tone Odden, Anne Sandbakk, Anne Karine Sørhus og Siri Eggen Løken! Ramona Nordnes, Trysil kommune

Trysil folkebibliotek ble kåret til årets servicebedrift på Destinasjon Trysil og SpareBank 1 Østlandets konferanse Til topps igjen 21. oktober 2021.

Begrunnelsen

Dette er en pris som går til de som alltid bidrar litt ekstra og som brenner for utvikling og for at Trysil skal levere det beste - både til gjester og lokalbefolkning. Denne bedriften er en kulturbærer og gørflinke til å ta vare på Trysilhistorien og Trysilkulturen. I tillegg til utmerket service og gjestehåndtering er det kulturformidling som er deres hovedområde, de har en grønn i utenfor døra, og de er en av få i Trysil som aldri stenger, men alltid er åpne under begrepet meråpent.

Her kan du lese hele begrunnelsen. (PDF, 314 kB)

Markering

I dag ble prisvinneren gjort litt stas på med tale, blomst, ballonger, kake og videohilsen. I tillegg til de ansatte på biblioteket var også varaordfører, kommunalsjef for oppvekst og kultur, barnehagesjef og de ansatte på kulturavdelingen til stede.

Tale

Varaordfører Stine Akre holdt en flott gratulasjonstale og sa blant annet:

Bibliotekene er grunnsteiner i vårt åpne demokratiske samfunn. Det er en kunnskapsbastion og forvalter av vår felles kulturarv, samtidig som biblioteket er en viktig døråpner for mer mangfold, det internasjonale- og multikulturelle, det nye og uprøvde.

Trysil kommune skal være stavtaket foran – vi drives av en visjon om at vi vil, tørr og kan! Biblioteket lever opp til dette hver eneste dag. Dere ser folk, dere spiller barna – og ungdommene våre gode, dere guider tilreisende og turister – dere er nyskapende, og museumsvoktere i en og samme tid, og dere er kulturformidlere med stor K, som særlig har et våkent blikk for lokalhistorien vår!

Her kan du lese hele talen. (PDF, 315 kB)

Prisvinneren

- Det var fryktelig moro å være på plass under prisutdelingen. Det er stas og moro å bli lagt merke til. Vi jobber hver dag med de tingene vi får prisen for og jobben vår er variert. En slik pris er også veldig motiverende, forteller biblioteksjef Tone Odden.

- Vi har en veldig trivelig og takknemlig jobb. Tenk å kunne gå på jobben og møte trivelige folk hver dag, sier barnebibliotekar Anne Karine Sørhus. - Hos oss kan du få hjelp til mye, og det er også artig å se at våre lånetakere som bor i Sverige er tilbake igjen, opplyser bibliotekmedarbeider Anne Sandbakk og fotoarkivansvarlig Siri Eggen Løken.

For alle

Trysil folkebibliotek er en sentral møteplass på tvers av alder, bakgrunn og kjønn. Og ikke minst er biblioteket en viktig læringsarena for unga i Trysil med Knøttebiblioteket som har sommeråpent, lesestunder, kveldsmat for de minste, quiz og en solid satsing på barne- og ungdomslitteratur. - I tillegg til de som kommer inn en og en og låner bøker, har vi ofte besøk at både barnehagebarn, skoleklasser og andre grupper. Biblioteket vårt er åpent for alle! sier Tone.

Det skjer masse

- Bare i november har vi seks arrangementer. Det blir quiz, foredrag med Jannecke Weeden, møte med kokebokforfatter Kirsten Winge, møte med Sigmund Løvåsen som presenterer barneboka Snøballkrigen og konsert med Amund Enger som har tonesatt dikt av Halldis Moren Vesaas. Og vi har hatt månedens boktips, forteller Tone.

Gå til bibliotekets side her.

Gratulasjoner fra Aslak

Ekstra stas var det også med en videohilsen fra nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre til prisvinneren: På biblioteket i Trysil er det folkeopplysning, men dette er også en god plass å være.

Dikt til prisvinneren

Dikter er varaordføreren som også sang verset til prisvinneren.

Kjenner du huset hvor bøkene lever,

Stillheta, lufta og åndene finns.

Husser du orda til Sigmund og Einar,

Halldis som følger deg til innste grinds.

Kunnskap og latter,

Bilder, teater,

Dans, dikt og sørvis som ringer i vann.

Ja visst jæ gledes, unders og lever

På biblioteket de – god sørvis kan!

Melodi: Trysilsangen