Bedriftsbesøk hos Trysilguidene

Bedriften har 15 helårsansatte med størst omsetning om vinteren, men bedriften har også stor aktivitet om sommeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Marie B. Låte, Eva Ruder Thorén og Erik Sletten - Klikk for stort bildeNæringssjef Marie B. Låte, daglig leder i Trysilguidene Eva Ruder Thorén og ordfører Erik Sletten. Trysil kommune

Sist uke var det Trysilguidenes tur til å få besøk av ordfører og næringssjef på en av deres besøksrunder for å bli bedre kjent med næringslivet i kommunen.

Trysilguidenes visjon er å skape eventyr!

- Vi ble hilst varmt velkommen av daglig leder i Trysilguidene Eva Ruder Thorén som viste oss rundt i godt tilrettelagte lokaler, forteller næringssjef Marie B. Låte.

Eva sier dette om bedriften:

- Hos oss er det viktig at guidene trives. Absolutt alle ansatte er verdifulle for oss! Vi ønsker at gjesten skal utvikle sine skiferdigheter, trives og oppleve mestring - og det starter med at personalet trives. Vi investerer mye energi på internopplæring og et godt arbeidsmiljø, noe som igjen gjør at mange av våre ansatte kommer tilbake og jobber flere sesonger. Vi har et blandet miljø med mange svensker og dansker, samt noen nederlandske og norske ansatte. Den eldste er 80 år, og de yngste er 18 år.

Mer normal sesong

- Da vi var på besøk traff vi nesten ingen ansatte innendørs. Det var gledelig å se at alle var ute på undervisning, det betyr at situasjonen begynner å normalisere seg, sier Marie. - Cirka 11 % av alle som kjøper heiskort, kjøper også skiskole og blant våre kunder er det gjennomsnittlig flere voksne og viderekomne elever enn hos andre skiskoler, opplyser Eva.

Beste sesong så langt

Sesongen 2018/2019, som var all time high, hadde Trysilguidene hele 26 500 elver. Da hadde de også 190 ansatte innom i løpet av sesongen.

Helårssysselsetting

Akkurat nå har Trysilguidene 15 helårsansatte. 80 % av omsetningen kommer fortsatt fra vintersesongen, men bedriften har også stor aktivitet på sommeren. - Våre ansatte jobber både i klatreparken, med rafting og sykkelguiding. Helårssatsningen gjør at årshjulet blir noe komplekst, ettersom vi må planlegge sommersesongen midt i den travleste vintersesongen. Noen av våre ansatte kommer for å oppleve vinteren, men blir her på grunn av sommeren! forteller Eva.